DEN HAAG – De omzet in de zakelijke dienstverlening is in het eerste kwartaal van 2025 met 3 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Hoewel dit het zestiende kwartaal op rij is met omzetgroei, zet de afvlakkende trend sinds de tweede helft van 2022 zich voort. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In heel 2024 groeide de omzet nog met 5,6 procent, maar begin 2025 zwakt de groei dus verder af. De prijzen voor diensten lagen in vrijwel alle branches van de zakelijke dienstverlening hoger dan een jaar eerder.
Reissector en juridische dienstverlening in de lift
De grootste stijging werd genoteerd in de reisbranche (+8,8 procent), gevolgd door de rechtskundige dienstverlening (+8,5 procent). Ook ingenieursbureaus (+7,2%) en schoonmaakbedrijven (+7,2%) deden het goed.
IT-dienstverleners, goed voor een belangrijk deel van de zakelijke markt, zagen hun omzet met 5,8 procent stijgen. Dat is iets onder het groeitempo van 2024, toen de omzet met gemiddeld 6,6 procent toenam.
Uitzendbranche en reclame dalen
Tegenover de groei stonden ook krimpende sectoren. Zo daalde de omzet in de uitzendbranche met 1,5 procent – de eerste daling sinds begin 2021. Ook in de reclamebranche werd een min genoteerd: -2,6 procent.
Dienstenprijzen blijven stijgen
De prijzen binnen de zakelijke dienstverlening zijn breed gestegen. Vooral schoonmaakbedrijven (+8,0%) en rechtskundige diensten (+4,6%) noteerden stevige prijsstijgingen. Boekhoudkundige diensten zijn al 18 jaar onafgebroken in prijs gestegen; in het eerste kwartaal van 2025 was de stijging 5,4 procent.
Vertrouwen ondernemers daalt
Het ondernemersvertrouwen onder zakelijke dienstverleners verslechterde aan het begin van het tweede kwartaal van 2025. De stemmingsindicator kwam uit op -4,1, terwijl dit aan het begin van het jaar nog +3,2 was. Daarmee is het vertrouwen opnieuw negatief, na een korte opleving eind 2024.