ROTTERDAM – Grote besparing mogelijk bij renovaties van kademuren, blijkt uit proef
Havenbedrijf Rotterdam heeft in samenwerking met EECV, ingenieursbureau Witteveen+Bos, aannemer De Klerk en Ingenieursbureau Rotterdam een zogenoemde trekproef uitgevoerd op een set bestaande ankerpalen aan de Dintelhaven in Rotterdam-Europoort. Daaruit bleek dat de palen een veel grotere trekcapaciteit hebben dan gedacht. Dat betekent, bij een eventuele renovatie van de kademuur, een lagere milieu-impact en een grote besparing in de kosten.
Ankerpalen zorgen ervoor dat een kademuur op zijn plaats wordt gehouden. Bij een trekproef wordt gemeten bij hoeveel kracht de palen zouden bezwijken. De proef past bij de ambitie van Havenbedrijf Rotterdam om duurzame infrastructuur te ontwikkelen. Daarbij is het verlengen van de levensduur van de infrastructuur een belangrijk onderdeel.
Uit drie uitgevoerde trekproeven blijkt dat de ankerpalen meer trekcapaciteit hebben dan verwacht: meer dan theoretisch berekend volgens de huidige normen. Dit betekent dat er voldoende trekcapaciteit aanwezig is op de ankerpalen.
Geen extra ankers
“Er zijn dan bij een renovatie geen extra ankers nodig om, met een betonschort, de bovenste meters van de stalen wand te beschermen tegen corrosie”, vertelt Caroline Bosschieter, die bij Havenbedrijf Rotterdam als project engineer werkt. Betonschort is extra beton om het staal van de kademuur te beschermen. “Omdat er geen extra ankers hoeven te worden aangebracht, zorgt dit voor een lagere milieu-impact. Daarnaast bespaart dit veel kosten.”
De beproefde ankerpalen aan de Dintelhaven zijn aangebracht in 1968 in het verlengde van de kademuur van EECV, met het oog op een nooit gerealiseerde uitbreiding. De proef is in goed overleg met EECV uitgevoerd om zo de operatie niet te hinderen. Havenbedrijf Rotterdam wil de kademuur aan de Dintelhaven verlengen door een betonschort te brengen over de bovenste meters staal. Dit betonschort heeft extra horizontale en verticale kracht op de kademuur.
Grotere draagkracht na verloop van tijd
Het was de verwachting dat de ankerpalen geotechisch zouden bezwijken bij een trekkracht van1500 kilonewton (de wrijvingsweerstand van de paal), maar dat is niet gebeurd. Bij een trekkracht van 1600 kilonewton was er nauwelijks beweging van de ankerpalen. Twee ankerpalen zijn zelfs getest tot en met 2400 kilonewton trekkracht zonder enige vervorming.
De proef heeft laten zien dat in dit geval de tijd in ons voordeel werkt. De specifieke ankerpalen, Peiner Stahl Pfähle-ankerpalen, laten namelijk na verloop van tijd een grotere draagkracht zien. Iets wat we in de berekeningen nog niet meenemen, maar met deze proeven wel kunnen aantonen.
Kennis delen
De partijen zijn blij met de uitkomsten en de met samenwerking. Bosschieter: “De komende tijd gaan we kijken hoe we de nu opgedane kennis kunnen gebruiken bij de renovatie van kademuren met soortgelijke ankerpalen.”