DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet langer onderzoek naar de geplande overname van Unox door Zwanenberg. De deal kan volgens de toezichthouder leiden tot hogere prijzen voor de producten van de bedrijven, omdat beide onder meer rookworsten en houdbare soepen verkopen aan supermarkten.
Levensmiddelenconcern Unilever kondigde in december de verkoop aan van Unox aan vleesproductenmaker Zwanenberg. Zwanenberg maakt vooral producten voor supermarkten die ze vervolgens onder hun huismerk verkopen. Unox verkoopt producten als rookworsten en soepen onder de eigen merknaam.
De belangrijkste concurrenten van Unox zijn waarschijnlijk huismerken van supermarkten, waarin Zwanenberg een grote speler is.
Merktrouw
Uit het eerste onderzoek van de toezichthouder blijkt dat Unox een belangrijke positie op de markt heeft voor vleesconserven en houdbare soepen. Het is voor supermarkten belangrijk om producten van Unox aan te bieden, omdat veel mensen merktrouw zijn, aldus de ACM. Klanten vertrekken mogelijk naar een andere supermarkt als die producten er niet zijn.
“Op basis van haar eerste onderzoek ziet de ACM het risico dat Zwanenberg met de overname van Unox een te sterke onderhandelingspositie richting supermarkten krijgt. Daardoor kunnen mensen te maken krijgen met hogere prijzen voor bijvoorbeeld rookworsten”, redeneert de ACM.
Risico onderzoeken
De ACM wil dit risico nu verder onderzoeken. Als Zwanenberg en Unox verder willen met het overnameplan, kunnen ze een vergunningaanvraag indienen bij de ACM.
Zwanenberg maakt nu al een groot deel van de Unox-producten. Na de overname is Zwanenberg eigenaar van het merk Unox en neemt het ook de verkoop van deze producten aan supermarkten op zich. Unox was bijna honderd jaar onderdeel van Unilever.