Een slimme stap vooruit in bouwlogistiek: BAS Truck Center heeft een Volvo FH Aero 8×4 Electric geleverd aan Heijmans met iets unieks aan boord, namelijk een volledig geïntegreerde AI-noodremassistent. Een primeur, want deze technologie werd nog niet eerder toegepast in een Volvo truck van dit formaat. Dit is een serieuze stap richting nóg veiliger werken op en rond de bouwplaats.
Slimmer, veiliger, klaar voor de toekomst
De Volvo FH Aero 8×4 tridem Electric is méér dan een truck met een stekker. Om tot de juiste configuratie te komen, werkten de materieelspecialisten van Heijmans en de sales engineers van BAS Truck Center intensief samen aan een maatwerkoplossing.
Joakim Hoevenaars, accountmanager Volvo Trucks bij BAS Truck Center, licht toe: “Koploper zijn in duurzaam transportequipment voor de bouw, betekent soms ook dat bestaande concepten opnieuw ontworpen moeten worden. Het hele voertuig is geoptimaliseerd voor emissievrij, efficiënt en veilig bouwen. Dit is de eerste uit een serie van zes unieke elektrische bouwvoertuigen. Twee kraanwagens, een gesloten laadbak, een hoogwerker en zelfs een botsabsorber volgen nog, waarover later dit jaar meer.”
De nieuwste aanwinst is uitgerust met een AI-gestuurd noodremsysteem dat zelfstandig ingrijpt als er acuut gevaar dreigt. Sensoren en camera’s analyseren continu de omgeving en bij gevaarlijke situaties wordt er automatisch geremd, nog vóór de chauffeur kan reageren.
Werner van Eck, directeur Veiligheid bij Heijmans, legt uit waarom: “Een paar maanden geleden deden wij een oproep aan fabrikanten: maak noodremassistentie standaard op zwaar bouwmaterieel. Dit voertuig stond al in bestelling, BAS Truck Center schakelde meteen door. Dat ze nu al een Volvo truck met dit systeem leveren, laat zien dat het écht anders kan. Dit is voor ons geen eindpunt, maar een begin van veiliger bouwlogistiek.”
Samen bouwen aan veiligheid
De toepassing in zwaar bouwmaterieel is nieuw en toont aan dat innovaties uit de automotive sector succesvol vertaald kunnen worden naar de bouw. Voor BAS Truck Center is dit meer dan een mooie aflevering – het is een bewijs van hoe samenwerking leidt tot échte vooruitgang. “We willen niet alleen leveren wat er gevraagd wordt, maar meedenken over wat er beter, slimmer of veiliger kan,” aldus Joakim Hoevenaars. “Dat we samen met Heijmans concepten als deze mogen ontwikkelen, is voor ons inspirerend. Hun brede strategie op het gebied van maakbaarheid, duurzaamheid én veiligheid sluit perfect aan bij waar wij als BAS voor staan.”
Volvo FH Aero Electric: kracht, controle en techniek
Deze elektrische krachtpatser is gebouwd voor het zware werk. De specificaties liegen er niet om:
- 8×4 tridem bakwagen met gestuurde, liftbare naloopas
- 6 tractieaccu’s met 540 kWh bruto capaciteit
- 3 elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 490 kW (ca. 666 pk)
- DC-laden tot 250 kW en AC-laden tot 43 kW
- 10-tons luchtgeveerde vooras
- Volvo Dynamic Steering
- Versnellingsbak-PTO
- Hiab Ultima 26S haakarmsysteem
- AI-noodremassistent
Veiligheid als standaard, niet als optie
Deze truck is een mijlpaal voor veilig en duurzaam bouwen. Geen extra systemen achteraf, maar veiligheid als standaard. Voor Heijmans past dit perfect in hun strategie om niet alleen duurzaam te bouwen, maar ook slim en met oog voor de mensen op de bouwplaats. “Slimmer werken is ook veiliger werken”, aldus Van Eck.