SANTIAGO – Logistiek dienstverlener Maersk en de Chileense transportpartner Sotraser zetten een belangrijke stap in de verduurzaming van het wegtransport in Latijns-Amerika. Beide bedrijven zijn begonnen met de inzet van elektrische vrachtwagens voor stedelijk, interstedelijk en havenvervoer in Chili.
De introductie van de e-trucks is onderdeel van Maersks wereldwijde doel om uiterlijk in 2040 netto nul uitstoot te bereiken. In Chili vormt dit initiatief een belangrijke mijlpaal voor schonere logistiek.
Twee types elektrische trucks
De vloot bestaat uit twee typen volledig elektrische trucks:
- Volvo FH Electric en FM Electric met 540 kWh batterijen en een actieradius van circa 300 kilometer.
- Foton EAuman 2554, voorzien van een 350 kWh batterij met een bereik van circa 220 kilometer.
De vrachtwagens kunnen tussen de 24 en 25 ton vervoeren en voldoen aan de Chileense wettelijke normen voor gewicht en asbelasting. De prestaties zijn vergelijkbaar met die van traditionele dieseltrucks.
Slimme laadinfrastructuur en 100% groene stroom
In de Chileense hoofdstad Santiago is een laadfaciliteit ingericht met 20 gelijktijdige laadstations, goed voor een totale capaciteit van 1.200 kW. De energievoorziening is volledig gecertificeerd als 100% hernieuwbaar via International Renewable Energy Certificates (I-RECs).
De elektrische trucks worden momenteel ingezet op belangrijke stedelijke en interstedelijke routes, waaronder Santiago – Viña del Mar en Santiago – San Antonio. In het noorden van het land rijden ze al op het traject Antofagasta – haven van Mejillones, met name voor het vervoer van chemicaliën voor de mijnbouwsector.
Succesvolle pilot
Tijdens de proefperiode hebben Maersk en Sotraser met succes 31 ritten uitgevoerd, goed voor meer dan 8.400 volledig elektrische kilometers. “De integratie van onze elektrische vloot in Maersks operaties is niet alleen een mijlpaal voor Sotraser, maar toont aan dat de toekomst van logistiek nú begint”, aldus Pedro Peña Staub, elektromobiliteitsmanager bij Sotraser.
Ook Maersk ziet groeipotentieel: de onderneming onderzoekt soortgelijke duurzame transportoplossingen in onder andere Brazilië, Peru, Guatemala, Panama en Uruguay.