Clicky

vrijdag 30 mei 2025 - 15:40 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSNieuw MaterieelElektrische MAN 8x4 triple: emissievrij rijden en werken in de bouw en...

Elektrische MAN 8×4 triple: emissievrij rijden en werken in de bouw en infra

LEUSDEN – MAN Truck & Bus breidt zijn elektrische truckportfolio uit met de introductie van de volledig elektrische MAN 8×4 triple – een robuuste en emissievrije truck die bij uitstek geschikt is voor veeleisende toepassingen in de bouw, infrastructuur en stedelijke logistiek. Dankzij een slim ontwerp en laag eigengewicht biedt dit nieuwe model een hoog netto laadvermogen, zonder in te leveren op wendbaarheid of inzetbaarheid.

De eerste klanten hebben inmiddels hun vertrouwen uitgesproken: Van Doorn uit Geldermalsen en De Jong Zuurmond uit Beesd zetten de elektrische 8×4 triple binnenkort in voor emissievrije projecten in stedelijke gebieden en milieuzones.

Slimme techniek voor maximale inzetbaarheid

De nieuwe MAN 8×4 triple is leverbaar met vier of vijf accupakketten, goed voor een netto energiecapaciteit van respectievelijk 320 kWh of 400 kWh – de hoogste in zijn segment. Snelladen tot 375 kW is mogelijk, en laden kan aan beide zijden van het voertuig. Dat maakt het plannen en uitvoeren van laadmomenten flexibeler dan ooit.

Dankzij het lage eigengewicht biedt de truck een hoog laadvermogen. Dat maakt deze 8×4 triple extra aantrekkelijk voor opdrachtgevers die elke kilogram willen benutten – zeker in combinatie met strengere emissie-eisen op binnenstedelijke en infrastructurele projecten.

Wendbaarheid als troef

Met een wielbasis vanaf 3.750 mm is de elektrische 8×4 triple de meest compacte in zijn klasse. Daarmee is hij ideaal voor gebruik in krappe stadscentra, op bouwplaatsen met weinig ruimte of op locaties waar wendbaarheid essentieel is. Ook langere wielbases (4.050 en 4.250 mm) zijn beschikbaar, afhankelijk van de gewenste opbouw.

De MAN 8×4 triple is leverbaar met een dagcabine of met een brede slaapcabine met hoogdak. Die eerste is uniek in dit segment en bij uitstek geschikt voor binnenstedelijke inzet. Voor ritten met langere inzetduur biedt de slaapcabine meer ruimte en comfort.
Afhankelijk van de toepassing kan gekozen worden voor een mechanische PTO (mPTO) of een elektromechanische PTO (emPTO), waardoor het voertuig geschikt is voor uiteenlopende opbouwen zoals kippers, haakarmen of kranen – ook als deze tijdens het rijden stroom nodig hebben.

Eerste klanten kiezen bewust voor emissievrij

Van Doorn is specialist in infrastructuur, groenvoorziening en openbare ruimte. Het bedrijf investeert al jaren in duurzame oplossingen en breidt zijn emissievrije vloot uit met de MAN 8×4 triple. Deze wordt ingezet op projecten waar zero-emissie een harde eis is.

Ook De Jong Zuurmond, actief in infrastructuur, verkeer en waterbouw, kiest bewust voor elektrificatie. De nieuwe 8×4 triple sluit naadloos aan op hun ambitie om emissievrij te werken binnen milieuzones en bij projecten waar lage uitstoot cruciaal is.

MEER NIEUWS
×