Clicky

donderdag 29 mei 2025 - 19:18 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSHavensTLN kritisch over plannen Derde Maasvlakte: “Eerst de keten versterken”

TLN kritisch over plannen Derde Maasvlakte: “Eerst de keten versterken”

ZOETERMEER – Voordat de gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland werk maken van een mogelijke uitbreiding van de Rotterdamse haven met een zogeheten Derde Maasvlakte, moeten eerst de bestaande knelpunten in de logistieke keten worden opgelost. Daarvoor waarschuwt Transport en Logistiek Nederland (TLN). De organisatie benadrukt dat uitbreiding pas toekomstwaarde heeft als die onderdeel is van een bredere bereikbaarheidsvisie.

“Ruimte aan zee zonder bereikbaarheid op het land betekent meer hoofdpijn in de keten, niet meer handel,” stelt TLN-clustermanager Mainports Fay van Dongen.

Structurele problemen

De logistieke druk op de Rotterdamse haven neemt al jaren toe. Volgens TLN zorgen structurele congestie op de weg, piekbelasting in de binnenvaart, beperkte capaciteit op het spoor en een tekort aan ruimte voor distributiecentra en containerdepots voor ernstige verstoringen in de logistieke voorspelbaarheid en efficiëntie.

TLN pleit daarom voor regie, extra ruimte en een gelijk speelveld om deze problemen eerst het hoofd te bieden. Pas daarna zou een uitbreiding zoals de Derde Maasvlakte serieus overwogen mogen worden.

Impact op transportondernemers

De huidige situatie raakt transportbedrijven hard. Door onverwachte wijzigingen in scheepsaankomsten en -routes wordt de planning van containervervoer regelmatig verstoord. Sommige rederijen wijken zelfs uit naar havens als Antwerpen, wat leidt tot langere routes, meer kilometers en onzekerheid over aankomst- en aflevertijden.

Ook chauffeurs ondervinden hinder. Terminals sluiten soms tijdelijk voor het inleveren van lege containers, wat leidt tot drukte bij depots en extra ritten. Tijdens piekmomenten raken terminals overbelast, wat resulteert in vertragingen, hogere kosten en een verminderde efficiëntie.

Multimodaliteit onder druk

Daarnaast staat ook de multimodale infrastructuur onder druk. Zonder voldoende overslagpunten en ruimte in het achterland kunnen binnenvaart en spoor hun rol niet optimaal vervullen. “Het uitbreiden van de zeehaven heeft weinig zin als het achterland de extra lading niet aankan,” aldus TLN.

Duurzame kansen én waarschuwingen

Toch ziet TLN ook potentie in een mogelijke Derde Maasvlakte, bijvoorbeeld voor clean energy hubs, circulaire logistiek en emissievrij transport. Maar dan moet wel geleerd worden van fouten uit het verleden. Zo leidde bij de Tweede Maasvlakte de stikstofcompensatie tot marktverstoring, omdat alleen Nederlandse transporteurs aan Euro 6-eisen konden voldoen.

Digitale randvoorwaarden

Verder pleit TLN voor harde afspraken rond digitalisering. Initiatieven als PortAlert, off-peak distributie en datadeling zijn volgens de brancheorganisatie essentieel voor transparantie, veiligheid en voorspelbaarheid. “Deze mogen niet vrijblijvend zijn, maar moeten als randvoorwaarde gelden voor bedrijven die actief willen worden op een Derde Maasvlakte.”

MEER NIEUWS
×