Clicky

woensdag 21 mei 2025 - 17:09 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerDFDS en Volvo Trucks schakelen over op nachtlogistiek tussen Gent en Antwerpen

DFDS en Volvo Trucks schakelen over op nachtlogistiek tussen Gent en Antwerpen

GENT/ANTWERPEN – DFDS en Volvo Trucks zetten een gezamenlijke stap richting duurzamer en efficiënter goederenvervoer door containertransporten tussen Gent en de haven van Antwerpen structureel ’s nachts uit te voeren. Sinds oktober 2024 rijdt DFDS een groot deel van deze trajecten met zware elektrische vrachtwagens buiten de drukke daguren.

De samenwerking richt zich op het vervoer van containers met wisselstukken tussen het distributiecentrum van Volvo Trucks in Gent en de deepsea terminals in Antwerpen. Door over te schakelen naar nachtvervoer wil men congestie vermijden, de betrouwbaarheid verhogen en de capaciteit van het wegennet beter benutten.

Efficiënter en milieuvriendelijker

Met elektrische trucks die via het Milence-netwerk worden opgeladen op parking Ketenis, rijdt DFDS emissievrij tussen Gent en de haven. Gemiddeld worden zo’n 150 containers per maand ’s nachts verplaatst. Overdag vindt de administratieve voorbereiding plaats, waardoor de nachtelijke ritten efficiënter verlopen. Na aflevering van de volle container wordt een lege container mee teruggenomen.

Volgens DFDS levert het nachtvervoer duidelijke voordelen op: minder vertragingen door files, optimale benutting van infrastructuur en voertuigen, en een vlottere logistieke keten.

Steun uit de sector

De aanpak krijgt ook steun van sectororganisaties. Tia Meyvis van Alfaport Voka noemt het initiatief een antwoord op de structurele congestie rond de Antwerpse haven: “Nachtlogistiek is een belangrijke pijler in ons Routeplan 2030. Door initiatieven als dat van DFDS en Volvo Trucks te ondersteunen, maken we goederenvervoer betrouwbaarder en efficiënter.”

Uitbreiding en uitdagingen

DFDS wil het nachtvolume verder verhogen, mede door uitbreiding van de elektrische vloot. Wel blijven er nog enkele obstakels: zo zouden kortere doorlooptijden op terminals en verruiming van nachtsloten de logistiek verder kunnen verbeteren. Ook de hoge aanschafkosten van elektrische trucks vormen een uitdaging.

Nachtlogistiek in opmars

Sinds de start van het project ‘nachttransport’ in 2017 is het aandeel nachttransport in de Antwerpse haven gegroeid tot 12 procent. Doel is om vrachtverkeer beter te spreiden en de bestaande infrastructuur optimaal te benutten tussen 18:00 en 06:00 uur.

In 2024 werd de werkgroep Nachtlogistiek opnieuw geactiveerd door Alfaport Voka en Port of Antwerp-Bruges. Hierin werken verladers, transporteurs, terminals, rederijen en logistieke dienstverleners samen aan concrete verbeterpunten om nachtlogistiek verder te stimuleren.

MEER NIEUWS
×