Clicky

woensdag 14 mei 2025 - 19:12 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerEuropese vrachtprijzen dalen in eerste kwartaal 2025 door afnemende vraag en economische...

Europese vrachtprijzen dalen in eerste kwartaal 2025 door afnemende vraag en economische onzekerheid

BRUSSEL – De Europese vrachttarieven zijn in het eerste kwartaal van 2025 opnieuw gedaald. Dat blijkt uit de nieuwste Upply x Ti x IRU European Road Freight Rates Index. Contracttarieven daalden kwartaal-op-kwartaal met 2,3 indexpunten, terwijl de spotmarkt zelfs een daling van 3,8 punten liet zien. Op jaarbasis is er echter nog sprake van lichte stijgingen: +0,4 punten voor contracttarieven en +1,6 punten voor spotprijzen.

De daling van de tarieven is volgens de IRU het gevolg van zwakke vraag, stijgende loonkosten, geopolitieke onzekerheden en terughoudendheid bij consumenten. De contractindex daalde in Q1 2025 naar 131,1 punten en de spotindex naar 134,1 punten.

Terugval in vraag en investeringen

Het piekseizoen aan het einde van 2024 werd gevolgd door een duidelijke vraaguitval in het eerste kwartaal van 2025. Consumentenuitgaven in Europa bleven nagenoeg stabiel (+0,6 procent kwartaal-op-kwartaal) en een meerderheid van de huishoudens gaf aan niet meer te besteden dan in het kwartaal ervoor. Tegelijkertijd leidt de aanhoudende wereldwijde handelsspanning tot terughoudendheid bij producenten en transporteurs.

Michael Clover van marktonderzoeksbureau Ti: “De Europese vraag was al zwak en de onzekerheid door nieuwe importtarieven heeft geleid tot minder vervoersvolumes. Daardoor blijft de druk op vrachttarieven aanhouden.”

Kosten blijven stijgen – vooral lonen

De dieselprijs steeg in Q1 2025 met 4,8 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, al is recent weer een daling zichtbaar. Ondertussen blijven loonkosten oplopen: in Spanje stegen de lonen van internationaal rijdende chauffeurs met 5,1 procent op jaarbasis. In Italië kregen chauffeurs er sinds begin dit jaar meer dan €500 per maand bij, mede als vergoeding voor wachttijden bij laden en lossen.

Tekort aan chauffeurs blijft nijpend

Volgens de IRU zijn er in Europa momenteel circa 426.000 onvervulde vacatures voor vrachtwagenchauffeurs. Ook de instroom van nieuwe capaciteit stagneert: de registratie van zware vrachtwagens daalde met 16 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024. Tegelijk groeide het aandeel batterij-elektrische trucks sterk: +51 procent op jaarbasis, goed voor een marktaandeel van 3,5 procent.

Vooruitzichten: voorzichtig optimisme

Voor de rest van 2025 verwacht de IRU relatief stabiele tarieven, mede door afzwakkende kostenstijgingen. Op de middellange termijn is het beeld positiever. De economische activiteit in de eurozone zou volgens prognoses in de eerste drie kwartalen van 2025 met 0,2 procent toenemen. De particuliere consumptie groeit naar verwachting van 0,9 procent (2023–2024) naar 1,3 procent over 2025–2027. Dit kan leiden tot herstel van het vrachtvolume en stabilisering van tarieven.

Wel waarschuwt de IRU dat voortdurende onzekerheid over importheffingen bedrijven aanzet tot een mix van contractuele capaciteit en flexibele spotinkoop. Daardoor zou de spotmarkt kwetsbaar blijven, ondanks oplopende vraag.

Vincent Erard, strategiedirecteur bij de IRU: “De Europese wegtransportsector bevindt zich op een kantelpunt waar veerkracht, duurzaamheid en concurrentievermogen samenkomen. Om nieuwe groei mogelijk te maken, moeten beleidsmakers en het bedrijfsleven nu samenwerken aan structurele voorwaarden voor investering, digitalisering en verduurzaming.”

 

MEER NIEUWS
×