Clicky

woensdag 14 mei 2025 - 19:13 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerDaimler Truck ziet eerste kwartaal lagere verkoop, maar hogere marges door sterke...

Daimler Truck ziet eerste kwartaal lagere verkoop, maar hogere marges door sterke prestaties in Noord-Amerika en busdivisie

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck heeft in het eerste kwartaal van 2025 ondanks economische onzekerheden een solide resultaat geboekt. Hoewel de wereldwijde verkoopcijfers daalden en de omzet licht terugliep, wist de truckfabrikant zijn operationele marge (ROS) in de industriële divisie te verhogen tot 9,6 procent. Die stijging is voornamelijk te danken aan sterke prestaties van Trucks North America en Daimler Buses.

De omzet van de industriële tak daalde van €12,5 miljard in Q1 2024 naar €11,6 miljard in het eerste kwartaal van 2025. De aangepaste winst (EBIT) op groepsniveau kwam uit op €1,16 miljard (Q1 2024: €1,21 miljard). Voor de industriële divisie was dit €1,11 miljard. De vrije kasstroom (free cash flow) daalde fors naar €33 miljoen, tegenover €1,21 miljard in dezelfde periode een jaar eerder.

Verkoopcijfers en orders

In totaal verkocht Daimler Truck wereldwijd 99.812 voertuigen in het eerste kwartaal, een daling ten opzichte van 108.911 in Q1 2024. De verkoop van batterij-elektrische trucks en bussen daalde licht naar 759 voertuigen, terwijl het aantal bestellingen in deze categorie juist steeg naar 1.266 eenheden.

De afname van bestellingen bij Trucks North America (–29 procent) weerspiegelt volgens het concern de toenemende onzekerheid op de Amerikaanse markt. Mercedes-Benz Trucks daarentegen zag het aantal orders stijgen met 9 procent ten opzichte van vorig jaar. In Europa ondervindt Mercedes-Benz Trucks nog steeds flinke tegenwind, wat leidde tot aanzienlijk lagere verkoopcijfers.

Efficiëntieprogramma en toekomstvisie

Om de winstgevendheid op lange termijn te waarborgen, heeft Daimler Truck diverse maatregelen genomen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het Cost Down Europe-programma, dat de structurele kosten in Europa tegen 2030 met meer dan €1 miljard moet verlagen. Hiervoor is een akkoord bereikt met de ondernemingsraad van Mercedes-Benz Trucks over personeelskosten en flexibiliteit op Duitse locaties.

Financieel directeur Eva Scherer benadrukt de veerkracht van het concern: “We blijven sterk presteren, vooral in Noord-Amerika. Ondanks lagere marktomstandigheden realiseren we goede marges en zetten we belangrijke stappen om onze bedrijfsvoering structureel te verbeteren.”

Vooruitzichten 2025 aangepast

Wegens de afnemende vraag in de Noord-Amerikaanse markt heeft Daimler Truck de verkoopverwachting voor de zware klasse 8-trucks aangepast naar 260.000–290.000 eenheden (voorheen: 280.000–320.000). Voor Trucks North America wordt nu een verkoopvolume verwacht van 155.000 tot 175.000 eenheden, tegenover een eerdere prognose van 180.000–200.000.

Ondanks de lagere verkoopverwachtingen blijft de verwachte winstgevendheid van Trucks North America stabiel tussen 11 en 13 procent. Voor de divisie Financial Services is de outlook voor de aangepaste Return on Equity (ROE) verlaagd van 8–10 procent naar 6–8 procent.

Op groepsniveau verwacht Daimler Truck nu een aangepaste EBIT tussen –5 procent en +5 procent ten opzichte van vorig jaar (eerder: +5 procent tot +15 procent). De totale wereldwijde verkoopverwachting is bijgesteld naar 430.000–460.000 voertuigen, en de omzetverwachting voor de industriële divisie naar €48–51 miljard (voorheen: €52–54 miljard).

De prognose voor het volledige jaar 2025 blijft onder voorbehoud van verdere macro-economische en geopolitieke ontwikkelingen, met name de situatie in Noord-Amerika en mogelijke gevolgen van gesprekken over de activiteiten in China.

MEER NIEUWS
×