DEN HAAG – Transportbedrijven die Volvo vrachtwagens met een LNG-dual-fuel aandrijflijn aanschaften, krijgen geen recht op energie-investeringsaftrek (EIA). Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dinsdag bepaald. De investering leidt volgens de minister niet tot directe energiebesparing en voldoet daarmee niet aan de voorwaarden van de regeling.
De uitspraak is een tegenvaller voor vier transportbedrijven die gezamenlijk 31 Volvo-trucks hadden aangemeld voor de EIA-regeling. De bedrijven hadden per vrachtwagen ongeveer € 100.000 geïnvesteerd in LNG-technologie en meenden dat deze investering recht gaf op fiscaal voordeel.
Volgens de minister van Klimaat en Groene Groei is echter niet voldaan aan de kernvoorwaarde: het transportmiddel zelf moet energie-efficiënter worden. Een overstap van diesel naar LNG is volgens de minister op zichzelf geen energiebesparing. De minister baseerde zich daarbij op gegevens van TNO en op cijfers die de bedrijven zélf aanleverden. Op basis van deze gegevens bleek dat LNG-trucks in megajoule per 100 kilometer (MJ/100 km) niet zuiniger zijn dan dieselvarianten. Sterker nog: het energieverbruik bleek in sommige gevallen zelfs hoger.
De bedrijven voerden aan dat LNG-trucks minder brandstof verbruiken en dat de wetgeving in 2021 is aangepast, waardoor niet langer de energiebesparing per euro maar de terugverdientijd van de investering zou tellen. Die redenering werd echter door het College van tafel geveegd. De rechter benadrukte dat de essentie van de regeling – namelijk daadwerkelijke energiebesparing door het voertuig zelf – niet is gewijzigd.
Ook alternatieve berekeningen van de bedrijven en hun verwijzing naar COâ‚‚-uitstoot boden geen soelaas. COâ‚‚-reductie is volgens de rechter niet hetzelfde als energiebesparing. Omdat LNG en diesel verschillende energiedragers zijn, kunnen ze alleen eerlijk worden vergeleken via een standaard eenheid als megajoule.
Gevolg voor de sector
De uitspraak is belangrijk voor andere transporteurs die overwegen te investeren in LNG-voertuigen. Zonder EIA wordt die investering fiscaal minder aantrekkelijk. De uitspraak onderstreept dat alleen aantoonbare energiebesparing – niet slechts schonere of alternatieve brandstoffen – recht geeft op belastingvoordeel via de energie-investeringsaftrek.
De beroepen van de transportbedrijven zijn dan ook ongegrond verklaard. Proceskosten hoeven niet vergoed te worden.