DEN HAAG – Tijdens een speciale bijeenkomst op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in Den Haag hebben gemeenten, een tiental brancheorganisaties en staatssecretaris Chris Jansen het vorige maand bereikte akkoord over zero-emissiezones officieel bekrachtigd. Op basis van de nieuwe afspraken komt er onder andere een boetevrije periode van minimaal zes maanden en bestelauto’s met emissieklasse 6 krijgen een jaar langer ontheffing. Met deze ondertekening wordt er toegewerkt naar slimme, duurzame logistiek en schonere lucht in binnensteden. Namens RAI Vereniging ondertekende directeur Fries Heinis het akkoord.
Begin januari hebben de eerste zestien gemeenten een zero-emissiezone ingevoerd. Nog eens vijftien andere gemeenten volgen binnenkort. Naast deze gemeenten en RAI Vereniging hebben ook Bovag, Evofenedex, VHG, OnderhoudNL, TechniekNL, Aannemersfederatie Nederland, NOA, Transport & Logistiek Nederland en de Stichting Natuur en Milieu de afspraken ondertekend.
Van chaos naar regie
“Even leek de introductie van de zero-emissiezones in chaos te stranden, met onduidelijkheid over handhaving en begrijpelijke frustratie bij ondernemers over een te vroege investering in een elektrische bedrijfswagen. Goed dat het kabinet hier regie heeft genomen. Met de nieuwe afspraken is er duidelijkheid en weet iedereen waar hij aan toe is” aldus Fries Heinis.
Staatssecretaris Jansen beaamt dit: “Gemeenten, brancheorganisaties, de Tweede Kamer en het kabinet delen het standpunt dat de overgang naar zero-emissiezones soepel moet verlopen. We willen schone lucht in onze binnensteden, maar moeten voorkomen dat onze ondernemers tussen wal en schip raken. Daarom is het goed dat wij tot deze afspraken zijn gekomen.”
Luchtkwaliteit en leefbaarheid
Zero-emissiezones zijn bedoeld om de luchtkwaliteit en de leefbaarheid in binnensteden te verbeteren. In eerste instantie worden alleen de meest vervuilende voertuigen geweerd, maar op termijn zijn de zones uitsluitend toegankelijk voor volledig emissieloze bedrijfsauto’s en vrachtwagens. De komende tijd zal RAI Vereniging blijven hameren op het creëren van goede randvoorwaarden. Zo blijft laadinfrastructuur een belangrijk aandachtspunt. Daarnaast zijn subsidies en fiscale regelingen cruciaal om ondernemers te ondersteunen bij de overstap naar schone bestelwagens en vrachtwagens.