Clicky

woensdag 24 december 2025 - 12:10 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSNieuw MaterieelA.Hak neemt eerste maatwerk Pacton-aanhangwagens in gebruik voor materieeldienst en booractiviteiten

A.Hak neemt eerste maatwerk Pacton-aanhangwagens in gebruik voor materieeldienst en booractiviteiten

TRICHT – De A.Hak Groep heeft twee speciale maatwerk schamelaanhangwagens van Pacton in gebruik genomen. De aanhangwagens zijn bestemd voor de centraal aangestuurde materieeldienst en voor boorbedrijf A.Hak Drillcon. Met de investering wil A.Hak het wagenpark verder verduurzamen en optimaliseren voor zwaar en intensief gebruik op vaak lastig bereikbare locaties.

Volgens Ilja Ritsema, bedrijfsleider van de materieeldienst, worden de nieuwe aanhangwagens vrijwel altijd maximaal beladen ingezet. “Ons materieel komt overal: van ruime bedrijventerreinen tot krappe inbreidingslocaties. Dan is robuustheid en duurzaamheid essentieel. Die eigenschappen vinden we terug in deze Pacton-aanhangwagens.”

Voor A.Hak Drillcon is een 7,1 meter lange Pacton-schamelaanhangwagen aangeschaft met hydraulische oprijrampen in 20-tons uitvoering. Hiermee wordt een 12-tons boorrig op rupsonderstel vervoerd, die radiografisch op en af de aanhangwagen kan worden gereden. De vloer is ingericht met rongenstraten, zodat ook boorstangen, een dieselaggregaat en diverse tooling-materialen kunnen worden meegenomen.

De drieassige Pacton/Floor-schamelaanhangwagen beschikt over dubbellucht, een SAF-luchtveersysteem en een aslift met automatisch zakken bij vollading. Voor het vastzetten van containers zijn twistlocks aangebracht en voor onderhoud is gekozen voor SKF centrale vetsmering op onder meer draaikrans en assen.

De boorrig wordt ingezet voor gestuurde boringen (HDD) ten behoeve van ondergrondse infrastructuur, zoals kunststof mantelbuizen voor elektriciteitskabels. Het transport vindt plaats achter een bakwagen van DAF Trucks.

Flexibel inzetbaar voor materieeldienst

Daarnaast nam de materieeldienst van A.Hak een tweede Pacton/Floor-schamelaanhangwagen in gebruik met een pneumatisch uitschuifbare achtersectie. Deze aanhangwagen kan worden verlengd van 8 naar 10 meter en wordt onder meer ingezet voor het transport van directieunits, lascontainers en 10-voets containers. De combinatie wordt getrokken door een DAF XF 8×2 met een 110 ton/meter kraan van HIAB.

Ook deze aanhangwagen is voorzien van diverse sjorvoorzieningen, rvs gereedschapskisten, een stophout-rongenbak en centrale vetsmering. Volgens Ritsema maakt de flexibiliteit het mogelijk om efficiënter te werken: “We kunnen nu bijvoorbeeld drie 10-voets containers in één rit meenemen, dat is er één meer dan met een standaardcombinatie.”

Keuze voor Pacton

Voorafgaand aan de aanschaf vergeleek A.Hak meerdere Nederlandse trailerbouwers. Uiteindelijk gaf het meedenken in maatwerkoplossingen de doorslag. “De begeleiding van ontwerp tot aflevering was proactief. Dat is bij speciaal maatwerk geen luxe, maar een must”, aldus Ritsema.

De A.Hak Groep, met hoofdkantoor in Tricht, is sinds 1963 actief in ontwerp, aanleg en onderhoud van ondergrondse infrastructuur. Het bedrijf werkt momenteel aan de centralisatie van het materieelbeheer om de interne logistiek en inzet van materieel verder te professionaliseren.

Categoriën:

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod