AMSTERDAM – Een bulkschip dat volgens maritieme experts kenmerken vertoont van de zogenoemde Russische schaduwvloot ligt al wekenlang vast in de haven van Amsterdam. Het schip is door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) aan de ketting gelegd vanwege ernstige tekortkomingen op het gebied van techniek, veiligheid en documentatie. Afgelopen weekend moest de politie ter plaatse komen na een conflict tussen bemanningsleden aan boord.
Vastgezet na inspectie
De ILT besloot het vaartuig stil te leggen na inspecties waarbij meerdere gebreken werden vastgesteld. Zolang deze tekortkomingen niet zijn verholpen, mag het schip de haven niet verlaten. Het incident tussen bemanningsleden onderstreept volgens betrokkenen de gespannen situatie aan boord.
Opvallend verleden
Het verleden van de bulkcarrier roept vragen op. Uit openbare scheepvaartgegevens blijkt dat het schip al ruim twintig jaar regelmatig van naam en vlag wisselt, een patroon dat vaak wordt gezien bij vaartuigen die sancties of toezicht proberen te ontwijken.
Tussen 2011 en 2014 voer het schip onder Noord-Koreaanse vlag, waarbij het in die periode drie verschillende namen droeg. In 2015 kwam het vaartuig daardoor in beeld bij de Verenigde Naties en werd het opgenomen op een sanctielijst.
Vele vlaggen, nieuwe eigenaar
Ook na die periode bleef het schip van identiteit wisselen. Het voerde achtereenvolgens de vlaggen van China, Cambodja, Kameroen, Togo, de Comoren, Belize en Sierra Leone. Inmiddels vaart het schip onder Tanzaniaanse vlag.
Het vaartuig is momenteel eigendom van BM Marine Sea Lines, een Turks bedrijf gevestigd in Istanbul. In de afgelopen jaren was het schip vooral actief in het Zwarte Zeegebied en deed het minstens elf keer de Russische haven Novorossysk aan.
Aandacht voor schaduwvloot
De aanwezigheid van het schip in Amsterdam past in een bredere internationale aandacht voor schepen die worden gerekend tot de Russische schaduwvloot: vaartuigen die vaak opereren met onduidelijke eigendomsstructuren, wisselende vlaggen en beperkte transparantie. Deze schepen worden regelmatig ingezet voor het vervoeren van ladingen buiten het reguliere toezicht om.
Hoe lang het bulkschip nog in de Amsterdamse haven blijft liggen, is afhankelijk van het herstel van de geconstateerde gebreken en eventuele verdere onderzoeken door de autoriteiten.



