’S-HERTOGENBOSCH – De groei van de wereldeconomie en de wereldhandel valt in 2026 hoger uit dan eerder werd aangenomen, ondanks de aanhoudende tarievenoorlog van de Verenigde Staten. Dat blijkt uit de nieuwste Global Economic Outlook van Allianz Trade, ’s werelds grootste kredietverzekeraar. Vooral de Verenigde Staten en China fungeren als motor van de mondiale groei. De eurozone blijft daarbij achter, al laat Duitsland in 2026 voor het eerst in jaren weer groei zien.
Allianz Trade gaat nu uit van een wereldwijde bbp-groei van +3,0 procent in 2025 (eerder +2,5 procent), gevolgd door +2,9 procent in 2026 (was +2,5 procent). Voor 2027 wordt een groei van +2,8 procent verwacht. Ook de vooruitzichten voor de wereldhandel zijn opwaarts bijgesteld: de volumegroei voor 2025 stijgt van +2,0 procent naar +3,5 procent, terwijl voor 2026 een groei van +1,3 procent wordt voorzien (was +0,6 procent).
Veerkracht VS en China
Volgens Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux bij Allianz Trade, zijn de effecten van de tarievenoorlog tot dusver milder dan gevreesd. “Afgelopen voorjaar werd nog rekening gehouden met een mogelijke recessie in de VS. Inmiddels gaan we uit van een groei van +2,5 procent in 2026 en +2,0 procent in 2027. De veerkracht van vooral de VS en China valt op,” aldus Geeroms.
De meevallende mondiale groei is volgens hem onder meer te danken aan strategische handelsdeals, de investeringsgolf rond kunstmatige intelligentie en aanpassingen in mondiale toeleveringsketens. Tegelijkertijd waarschuwt hij voor een mogelijk risico: in de eerste helft van 2025 hebben veel Amerikaanse bedrijven extra voorraden aangelegd om hogere importtarieven voor te zijn. “Als prijsverhogingen in 2026 alsnog worden doorgevoerd, kan dat de wereldeconomie afremmen.”
Duitsland voorzichtig uit het dal
Voor de eurozone blijft het groeibeeld gematigd positief. De bbp-groei wordt geraamd op +1,1 procent in 2026, na +1,4 procent in 2025. Duitsland zou in 2026 uitkomen op een groei van +0,9 procent, waarmee een einde komt aan drie opeenvolgende jaren van stagnatie en recessie.
Volgens Geeroms is dat herstel welkom, maar onvoldoende: “Gezien de enorme budgettaire steun van de Duitse overheid, met honderden miljarden voor infrastructuur en defensie, blijft het resultaat teleurstellend. Problemen zoals bureaucratie, een krimpende beroepsbevolking en structurele uitdagingen in onder meer de auto-industrie drukken op het tempo.”
Faillissementen blijven stijgen
Op het gebied van faillissementen verwacht Allianz Trade wereldwijd in 2026 een verdere stijging van +3 procent, met name in Noord-Amerika en Azië-Pacific. In West-Europa wordt juist een lichte daling voorzien van -2 procent, al liggen de aantallen nog altijd op historisch hoge niveaus.



