BRUSSEL – De Europese Commissie heeft groen licht gegeven voor € 61 miljoen aan Belgische noodsteun voor Lineas Group, de grootste particuliere spoorvervoerder voor goederen in Europa. Het gaat om een tijdelijke reddingslening die bedoeld is om de acute liquiditeitsproblemen van het bedrijf op te vangen.
Lineas is actief in meerdere EU-lidstaten, waaronder België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Italië. Het bedrijf kwam in financiële moeilijkheden door een onverwachte terugval in de industriële vraag naar spoorvervoer, met name vanuit de staal-, auto- en chemische sector.
Tijdelijke noodsteun van zes maanden
België meldde in augustus 2025 bij de Europese Commissie dat het een reddingslening wil verstrekken om Lineas gedurende zes maanden van voldoende liquiditeit te voorzien. De Commissie concludeert dat deze maatregel staatssteun vormt, maar wel is toegestaan onder de Europese regels.
De beoordeling is gedaan op basis van artikel 107(3)(c) van het EU-verdrag en de richtsnoeren voor reddings- en herstructureringssteun. Volgens de Commissie zijn de voorwaarden van de lening en het tijdelijke karakter in lijn met deze regels.
Daarbij weegt mee dat spoorgoederenvervoer een cruciale rol speelt als duurzaam alternatief voor wegtransport, met aanzienlijk lagere CO₂-uitstoot.
België heeft toegezegd dat, als de lening niet binnen zes maanden wordt terugbetaald, een herstructureringsplan aan de Commissie zal worden voorgelegd.
Geen staatssteun bij eerdere kapitaalinjecties
Naast de noodsteun onderzocht de Commissie ook twee eerdere kapitaalinjecties uit 2023 en 2024, naar aanleiding van een klacht van een marktpartij. Deze investeringen werden gedaan door het Belgische staatsinvesteringsfonds FPIM/SPFI, samen met mede-aandeelhouder Argos Wityu.
De Commissie concludeert dat deze kapitaalinjecties geen staatssteun vormen, omdat zij onder marktconforme voorwaarden zijn verstrekt.
Betekenis voor de logistieke sector
Met de goedkeuring van de noodsteun onderstreept de Europese Commissie het strategische belang van spoorgoederenvervoer binnen de Europese logistieke keten. Voor verladers en logistieke dienstverleners biedt het besluit duidelijkheid over de continuïteit van Lineas op de korte termijn.
De niet-vertrouwelijke versies van de besluiten worden later gepubliceerd in het EU-register voor staatssteun.



