Logistiek dienstverlener AB Texel heeft zijn 1.000ste truck van de Nieuwe Generatie DAF in gebruik genomen. Het gaat om een DAF XF 350 Electric, een volledig elektrische trekker die is uitgeroepen tot International Truck of the Year 2026. Met de ingebruikname onderstreept AB Texel het vertrouwen in de kwaliteit en efficiency van de nieuwste generatie DAF-vrachtwagens.
De jubileumtruck maakt deel uit van een bestelling van tien elektrische DAF-trucks. De aflevering vond plaats bij het hoofdkantoor van AB Texel op Texel. Met de inzet van de Nieuwe Generatie DAF legt de logistiek dienstverlener jaarlijks tientallen miljoenen kilometers af.
Eeuw aan transportervaring
AB Texel werd in 1925 opgericht op Texel en bestaat daarmee 100 jaar. Wat begon als een fouragehandel, groeide uit tot een toonaangevende logistieke dienstverlener in agri-, food- en speciaal transport in West-Europa. Het bedrijf beschikt inmiddels over 26 vestigingen in Europa, telt circa 3.200 medewerkers en heeft een wagenpark van 1.875 voertuigen. Het overgrote deel daarvan bestaat uit DAF-trucks, waarvan er nu duizend behoren tot de Nieuwe Generatie.
Moderne vloot met focus op comfort en efficiency
De vloot Nieuwe Generatie DAF-trucks van AB Texel bestaat uit XD-, XF-, XG- en XG+-modellen, uitgevoerd als trekker en bakwagen met 4×2- en 6×2-chassis. De voertuigen staan volgens de fabrikant en gebruiker bekend om het hoge niveau van chauffeurscomfort en veiligheid, onder meer dankzij het uitgebreide directe en indirecte zicht. De aerodynamische vormgeving en moderne aandrijflijnen dragen bij aan een laag brandstofverbruik, eigenschappen die ook gelden voor de elektrische XD- en XF-modellen die recent de titel International Truck of the Year 2026 ontvingen.
Meer dan 500 kilometer actieradius
De DAF XF 350 Electric die nu in gebruik is genomen, is uitgerust met een PACCAR EX-D2 elektromotor met een vermogen van 350 kW (480 pk) en een koppel van 2.400 Nm. De trekker beschikt over vijf batterijpakketten met een gezamenlijke capaciteit van 525 kWh, goed voor een actieradius van meer dan 500 kilometer, afhankelijk van de inzet. De truck is geschikt voor een maximaal treingewicht van 50 ton.
‘Bewust gekozen voor elektrisch’
Volgens CEO Dennis Wetenkamp is de keuze voor een elektrische jubileumtruck weloverwogen. “Onze 1.000ste Nieuwe Generatie DAF is bewust een elektrische. Dat de trucks geschikt zijn voor een GCW van 50 ton speelde een belangrijke rol. Ons werk is voor 80 tot 90 procent agrarisch gerelateerd. Met deze DAF XF Electric willen we ervaring opdoen met elektrisch rijden binnen onze activiteiten. De toekomst van transport zal immers deels elektrisch zijn.”
AB Texel investeert daarom ook in eigen laadinfrastructuur. In Deventer en Heerenveen worden eigen laadpleinen gerealiseerd, terwijl ook in het zuiden van Nederland een laadlocatie op de planning staat. Daarmee bereidt het bedrijf zich verder voor op de verduurzaming van het transport.



