GRONINGEN – De Tsjechische EETS-aanbieder Eurowag is begin december gestart met het toelatingstraject om dienstaanbieder te worden voor de Nederlandse vrachtwagenheffing. Eurowag tekende daarvoor een overeenkomst met de RDW en is daarmee de zesde partij die het traject ingaat. De vrachtwagenheffing gaat in Nederland van start op 1 juli 2026.
Met de toetreding van Eurowag wordt het aanbod van dienstaanbieders verder uitgebreid. EETS-aanbieders (European Electronic Toll Service) maken het mogelijk dat transporteurs met één boordapparaat (On Board Unit) in meerdere Europese landen tol kunnen betalen, zonder per land een afzonderlijk systeem te gebruiken. Dit moet bijdragen aan een soepele invoering van de vrachtwagenheffing.
Meer keuze voor vrachtwageneigenaren
De RDW reageert positief op de komst van Eurowag als nieuwe kandidaat-dienstaanbieder. Volgens Jan Strijk, directeur tolheffing bij de RDW, vergroot dit de keuzevrijheid voor vrachtwageneigenaren. “Met iedere nieuwe partij die het toelatingstraject start, vergroten we de keuzevrijheid voor eigenaren van vrachtwagens”, zegt Strijk. “Vrachtwageneigenaren kunnen zo de partij kiezen die het beste bij hun situatie aansluit. We hebben er alle vertrouwen in dat Eurowag de toelating succesvol zal afronden.”
Eurowag actief in veertien landen
Ook Eurowag spreekt van een belangrijke stap. CEO en oprichter Martin Vohánka benadrukt de internationale meerwaarde van de samenwerking. “Met de samenwerking met de RDW breiden we het aantal landen waarin we actief zijn uit naar veertien”, zegt Vohánka. “Dat voegt belangrijke extra waarde toe voor onze klanten in het commerciële wegtransport. We kijken uit naar een succesvolle uitvoering van de vrachtwagenheffing en bij te dragen aan een eerlijk, schoon en efficiënt Europees wegtransport.”
Strenge toetsing door RDW
In het toelatingstraject beoordeelt de RDW of dienstaanbieders voldoen aan alle eisen uit de Europese EETS-richtlijn. Daarmee moet worden gewaarborgd dat vrachtwageneigenaren gebruik kunnen maken van betrouwbare diensten en apparatuur. Naast Eurowag zitten ook Axxes, Telepass, Toll4Europe, tolltickets en TotalEnergies momenteel in het toelatingstraject.
Vrachtwagenheffing vanaf 1 juli 2026
De vrachtwagenheffing wordt op 1 juli 2026 ingevoerd. Eigenaren van vrachtwagens gaan vanaf dat moment per gereden kilometer betalen op vrijwel alle snelwegen en op een aantal provinciale en gemeentelijke wegen. Hoe schoner en lichter het voertuig, hoe lager het tarief per kilometer. De regeling geldt voor zowel Nederlandse als buitenlandse voertuigen in de categorieën N2 en N3.
Na de invoering verdwijnt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot 12.000 kilo. Voor vrachtwagens van 12.000 kilo en zwaarder wordt deze belasting aanzienlijk verlaagd. Ook stopt het Eurovignet voor Nederland per 1 juli 2026.
Een groot deel van de opbrengsten van de vrachtwagenheffing wordt ingezet voor subsidies gericht op verduurzaming, zoals de aanschaf van elektrische vrachtwagens en laadinfrastructuur.
Meer informatie over de vrachtwagenheffing en het toelatingsproces is te vinden via vrachtwagenheffing.nl.



