Clicky

dinsdag 16 december 2025 - 00:36 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerTransportsector mengt zich in EU-debat over Automotive Action Plan en zero-emissiemobiliteit

Transportsector mengt zich in EU-debat over Automotive Action Plan en zero-emissiemobiliteit

STRAATSBURG – Terwijl de Europese Commissie zich voorbereidt op de presentatie van het zogeheten Automotive Action Plan, kwamen beleidsmakers en vertegenwoordigers van de wegtransportsector vandaag bijeen in het Europees Parlement in Straatsburg. Brancheorganisatie IRU organiseert samen met CLECAT en de European Shippers’ Council (ESC) een hoogwaardig overleg om ervoor te zorgen dat de Europese ambities voor verduurzaming van wagenparken aansluiten bij de dagelijkse praktijk van transportbedrijven.

De Europese Commissie heeft aangekondigd dat zij haar wetgevingspakket voor de auto-industrie op korte termijn wil presenteren. Dat pakket moet de concurrentiekracht van de Europese automobielsector versterken en tegelijk de overgang naar zero-emissiemobiliteit versnellen. In aanloop daarnaartoe brengen vervoerders, logistieke dienstverleners en verladers hun praktijkervaring rechtstreeks in bij Europese beleidsmakers.

Breed politiek draagvlak

Het debat vindt plaats tijdens een lunchbijeenkomst en wordt gehost door Europarlementariërs met sleutelrollen op het gebied van transportbeleid, afkomstig uit verschillende politieke fracties. Onder de gastheren bevinden zich leden van Renew Europe, de EVP, The Left en de ECR-fractie. Daarmee onderstreept het overleg de brede politieke belangstelling voor effectief, realistisch en uitvoerbaar beleid rond de verduurzaming van wagenparken.

Praktijkervaring centraal

Volgens IRU EU-directeur Raluca Marian staat de EU op een kruispunt. “De besluiten die nu worden genomen, bepalen de toekomst van de auto- en transportsector. Dat kan alleen slagen als kopers en gebruikers van voertuigen de juiste investeringssignalen krijgen,” stelt zij. Door beleidsmakers en vervoerders samen te brengen, kan praktijkervaring een directe rol spelen in de beleidsvorming.

Aan het debat nemen transportbedrijven deel met uiteenlopende bedrijfsmodellen, actief in zowel nationaal als internationaal vervoer en gevestigd in verschillende EU-lidstaten. De deelnemende wagenparken weerspiegelen de diversiteit van de sector, met verschillende voertuigtypen, routes en operationele omstandigheden.

Elektrificatie waar het kan

Tijdens het overleg worden concrete voorbeelden gedeeld van succesvolle elektrificatie van wagenparken. Tegelijkertijd benadrukken de deelnemers dat deze vooruitgang tot nu toe vooral is bereikt waar de inzet van elektrische voertuigen operationeel haalbaar en economisch logisch is, en niet door verplichtingen.

De sector waarschuwt dat verplichte aankoopquota of dwingende maatregelen investeringsbeslissingen kunnen ondermijnen en geen recht doen aan de dagelijkse realiteit van transportbedrijven. In plaats daarvan pleiten de deelnemers voor randvoorwaarden die elektrificatie mogelijk maken, zoals voldoende laad- en netinfrastructuur, regelgevende flexibiliteit, technologische neutraliteit en investeringszekerheid.

Verwachtingen van het Automotive Action Plan

De wegtransportsector kijkt naar het Automotive Action Plan als een kans om te komen tot een duidelijk, voorspelbaar en ondersteunend beleidskader voor de verdere verduurzaming van wagenparken. IRU hoopt dat het plan oog heeft voor de diversiteit binnen de sector en zich richt op het wegnemen van belemmeringen en het bieden van prikkels, in plaats van uniforme verplichtingen op te leggen.

“Als de EU haar volgende stappen voor de auto- en transportsector bepaalt, is onze boodschap helder: ambitie moet gepaard gaan met de juiste randvoorwaarden als zero-emissiemobiliteit ook daadwerkelijk resultaat moet opleveren op de weg,” aldus Marian.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×