Clicky

maandag 15 december 2025 - 14:12 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSScheepvaartHapag-Lloyd bestelt acht nieuwe dual-fuel methanol containerschepen

Hapag-Lloyd bestelt acht nieuwe dual-fuel methanol containerschepen

HAMBURG – Rederij Hapag-Lloyd heeft een contract getekend met de Chinese scheepswerf CIMC Raffles voor de bouw van acht nieuwe containerschepen die kunnen varen op methanol. De schepen krijgen elk een capaciteit van 4.500 TEU en worden naar verwachting geleverd in 2028 en 2029. Met de order is een investering gemoeid van meer dan 500 miljoen dollar.

De nieuwbouwschepen worden uitgerust met moderne dual-fuel methanolmotoren. Volgens Hapag-Lloyd zijn de schepen tot 30 procent efficiënter dan oudere generaties in dezelfde grootteklasse. Bij inzet van methanol kan per jaar tot circa 350.000 ton CO₂-equivalent aan uitstoot worden bespaard.

Het gaat om het eerste nieuwbouwproject van Hapag-Lloyd waarbij methanol als duurzame voortstuwingstechnologie wordt toegepast. De schepen vormen een aanvulling op de bestaande en geplande vloot van dual-fuel containerschepen. Momenteel heeft Hapag-Lloyd 37 dual-fuel LNG-schepen in gebruik of in bestelling, die ook op biomethaan kunnen varen.

Eerdere afspraken over methanol

In april 2024 sloot Hapag-Lloyd al een overeenkomst met Seaspan Corporation om vijf containerschepen van 10.100 TEU in 2026 en 2027 om te bouwen naar dual-fuel methanolvoortstuwing. Daarnaast werd in november 2024 een contract gesloten met de Chinese energieproducent Goldwind voor de levering van 250.000 ton groene methanol per jaar. Deze brandstof, een mix van bio- en e-methanol, moet de broeikasgasuitstoot met minimaal 70 procent verminderen en voldoet aan de geldende duurzaamheidscertificeringen.

Extra langetermijncharters

Naast de acht nieuwbouwschepen is besloten om nog eens veertien nieuwe containerschepen op lange termijn te charteren. Het gaat om vier schepen van 1.800 TEU, zes schepen van 3.500 TEU en vier schepen van 4.500 TEU. Deze worden geleverd tussen 2027 en 2029. Daarmee investeert Hapag-Lloyd, zoals eerder aangekondigd op 13 november 2025, in totaal in 22 nieuwe schepen in het segment tot 5.000 TEU.

Volgens CEO Rolf Habben Jansen past de investering binnen de langetermijnstrategie van de rederij. “Het continu moderniseren van onze vloot is een belangrijk onderdeel van onze Strategie 2030. Met deze nieuwe schepen vervangen we oudere tonnage, verduurzamen we onze vloot verder en verkleinen we onze afhankelijkheid van de chartermarkt. Bovendien zijn deze moderne schepen aanzienlijk kostenefficiënter in gebruik”, aldus Habben Jansen.

Hapag-Lloyd heeft als doel om in 2030 de absolute broeikasgasuitstoot van de vloot met ongeveer een derde te verminderen ten opzichte van 2022. Uiterlijk in 2045 wil de rederij een klimaatneutrale vlootoperatie realiseren.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×