MAN Truck & Bus is door Deutsche Bahn (DB) aangewezen als hoofdaannemer bij de grootste busaanbesteding in de geschiedenis van het concern. DB en MAN hebben een raamovereenkomst gesloten voor de levering van meer dan 3.000 bussen in de periode van 2027 tot en met 2032. Een aanzienlijk deel van de voertuigen zal volledig elektrisch zijn.
Het raamcontract geldt voor stads- en streekbussen van de modellen MAN Lion’s City, MAN Lion’s City E en MAN Lion’s Intercity LE. De voertuigen worden ingezet door de regionale vervoerstak DB Regio AG in heel Duitsland. Volgens MAN vormt de overeenkomst een belangrijke mijlpaal voor duurzame mobiliteit en de verdere uitrol van elektrisch openbaar vervoer.
Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus, spreekt van een historisch contract. “De nieuwe raamovereenkomst met Deutsche Bahn is een recordopdracht voor MAN en een groot vertrouwen in onze producten en onze organisatie”, zegt hij.

“Dat een substantieel deel van de voertuigen volledig elektrisch is, onderstreept de gezamenlijke bijdrage van DB en MAN aan de duurzame transformatie van het openbaar vervoer.”
De samenwerking tussen MAN en Deutsche Bahn bestaat al sinds 2010 en geldt als een van de meest succesvolle partnerschappen in de internationale busmarkt. In de afgelopen vijftien jaar leverde MAN bijna 5.000 bussen aan DB, die inmiddels worden ingezet in stedelijk en regionaal vervoer. Met het nieuwe raamcontract wordt deze samenwerking aanzienlijk uitgebreid.

Ook DB benadrukt het belang van de overeenkomst. Bestuurslid Regionaal Vervoer Harmen van Zijderveld stelt dat de nieuwe bussen bijdragen aan betrouwbaar en toekomstbestendig openbaar vervoer. “Met deze voertuigen blijven we onze reizigers comfortabel, betrouwbaar en milieuvriendelijk vervoeren. De langlopende contracten zorgen ervoor dat we continu over moderne bussen beschikken en deze samen met de fabrikant verder kunnen ontwikkelen. Dat het merendeel van de bussen afkomstig is van een fabrikant uit München, is bovendien positief voor de Duitse industrie.”

Volgens Dennis Affeld, managing director van MAN Truck & Bus Duitsland, biedt het contract DB maximale flexibiliteit. “Deutsche Bahn krijgt toegang tot een breed pakket aan efficiënte dieselbussen, hybride voertuigen en volledig elektrische modellen. Daarmee leveren wij voor iedere inzet het juiste voertuig en dragen we bij aan het behalen van de klimaatdoelstellingen voor de komende jaren.”
Voor het streekvervoer worden onder meer MAN Lion’s Intercity LE-bussen geleverd in verschillende lengtes. Voor het stadsvervoer ligt de nadruk op de MAN Lion’s City-familie, inclusief voertuigen met conventionele diesel- of CNG-aandrijving en modellen met het MAN EfficientHybrid-systeem. Een belangrijk onderdeel van de bestelling bestaat uit volledig elektrische MAN Lion’s City E-bussen, beschikbaar in 10-, 12- en 18-meteruitvoering. Deze bussen zijn uitgerust met door MAN zelf ontwikkelde elektromotoren en accupakketten en zijn bedoeld voor inzet op drukke stedelijke lijnen.

Met het raamcontract voor de periode 2027–2032 versterken MAN Truck & Bus en Deutsche Bahn hun langdurige samenwerking en geven zij een duidelijk signaal af richting duurzame, efficiënte en toekomstgerichte mobiliteit in het openbaar vervoer.



