Clicky

vrijdag 12 december 2025 - 22:42 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWeer & VerkeerEuropese Commissie geeft richtlijnen voor eerlijke vergoeding elektronische tolproviders

Europese Commissie geeft richtlijnen voor eerlijke vergoeding elektronische tolproviders

BRUSSEL – De Europese Commissie heeft nieuwe interpretatieve richtlijnen vastgesteld voor een eerlijke vergoeding van aanbieders van elektronische tolsystemen binnen de Europese Unie. De richtlijnen hebben betrekking op artikelen 6 en 7 van de Europese Electronic Tolling Service-richtlijn (EETS, Richtlijn (EU) 2019/520) en moeten zorgen voor meer duidelijkheid en minder geschillen over de beloning van EETS-providers.

Met de richtlijnen wil de Commissie lidstaten, tolheffers, EETS-aanbieders en bemiddelingsinstanties ondersteunen bij het vaststellen van de methodiek, regels en hoogte van de vergoeding voor elektronische toldiensten. Volgens de Commissie heeft het ontbreken van een stabiel en transparant kader de afgelopen jaren geleid tot onzekerheid op de markt en langdurige nationale geschillen, wat de uitrol van interoperabele tolsystemen in de EU in de weg stond.

Belang van interoperabele tolsystemen

Interoperabele elektronische tolsystemen via EETS maken het mogelijk dat weggebruikers in de hele EU tol kunnen betalen met één contract en één boordunit. Dit verlaagt de administratieve lasten, vermindert wachttijden en draagt bij aan een efficiënter wegennet. De EETS-richtlijn waarborgt daarbij dat aanbieders van deze diensten een eerlijke vergoeding ontvangen voor hun werkzaamheden.

De nieuwe richtlijnen benadrukken dat zogeheten EETS-domeinverklaringen een stabiel en transparant kader moeten bieden. Daarin moet duidelijk worden vastgelegd welke diensten van EETS-providers worden verwacht en hoe de vergoeding wordt berekend. Contracten tussen tolheffers en EETS-aanbieders mogen volgens de Commissie geen wezenlijke nieuwe elementen bevatten die niet al in deze domeinverklaringen zijn opgenomen.

Minder onzekerheid en meer markttoegang

Volgens de Europese Commissie hebben onduidelijke vergoedingsstructuren het voor met name kleinere EETS-providers lastig gemaakt om de markt te betreden en te concurreren. De richtlijnen moeten hier verandering in brengen door meer transparantie en voorspelbaarheid te creëren. Ook wordt een uniforme, niet-discriminerende methodiek voor de vergoeding van EETS-providers binnen één toldomein benadrukt.

Daarnaast geven de richtlijnen inzicht in welke diensten voor vergoeding in aanmerking komen, zoals klantenbeheer, technische ondersteuning, afhandeling van tolbetalingen en – indien van toepassing – handhavingsgerelateerde diensten. Ook bevat het document handvatten voor het opstellen van een vergoedingsformule, waarbij vaste vergoedingen, vergoedingen per voertuig of transactie en een percentage van de geïnde tol kunnen worden gecombineerd.

De Commissie benadrukt dat de richtlijnen geen nieuwe wetgeving vormen. De uiteindelijke interpretatie van het EU-recht blijft voorbehouden aan het Hof van Justitie van de Europese Unie, maar de richtlijnen moeten in de praktijk wel bijdragen aan een soepelere en eerlijkere werking van elektronische tolsystemen binnen de EU.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×