Clicky

vrijdag 12 december 2025 - 11:48 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerBedrijven zetten AI vooral in voor marketing, sector vervoer en opslag blijft...

Bedrijven zetten AI vooral in voor marketing, sector vervoer en opslag blijft achter

DEN HAAG – Steeds meer Nederlandse bedrijven maken gebruik van kunstmatige intelligentie (AI), maar de toepassing blijft binnen de sector vervoer en opslag nog beperkt. Dat blijkt uit nieuwe cijfers over ICT-gebruik bij bedrijven van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In 2025 gebruikt 17 procent van de bedrijven met twee of meer werkzame personen een of meerdere AI-technologieën. Dat is ruim een verdubbeling ten opzichte van 2023, toen nog 8 procent AI toepaste. De groei is zichtbaar bij zowel kleine als grote bedrijven, met de sterkste toename bij bedrijven met 50 tot 250 werknemers: van 20 procent in 2023 naar 45 procent in 2025.

Transportsector loopt achter

Binnen de bedrijfstakken is het gebruik van AI het hoogst in informatie en communicatie (54 procent), gevolgd door specialistische zakelijke dienstverlening en financiële dienstverlening. De sector vervoer en opslag behoort juist tot de achterblijvers: slechts 7 procent van de bedrijven in deze sector gebruikt AI. Dat percentage ligt op een vergelijkbaar niveau als in 2023 en onder het landelijk gemiddelde.

Ook de horeca en bouwnijverheid scoren laag met respectievelijk 6 en 7 procent.

AI vooral ingezet voor marketing en verkoop

Van de bedrijven die AI gebruiken, zet 35 procent deze technologie in voor marketing of verkoop. Daarnaast wordt AI veel toegepast voor bedrijfsadministratie en bestuurstaken (32 procent), zoals planning, risicobeoordeling, werving en selectie en vertalingen. Voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie gebruikt een kwart van de bedrijven AI.

AI-toepassingen voor logistieke doeleinden blijven schaars: slechts 4 procent van de AI-gebruikende bedrijven zet kunstmatige intelligentie in voor logistiek.

Meer textmining en spraakherkenning

Bedrijven maken vooral vaker gebruik van textmining, waarbij geschreven tekst wordt geanalyseerd. In 2025 gebruikt 12 procent van de bedrijven deze technologie, tegen 4 procent in 2023. Ook spraakherkenning is sterk in opmars en werd in 2025 door 6 procent van de bedrijven toegepast, een verdrievoudiging ten opzichte van twee jaar eerder. Daarnaast neemt het gebruik van machine learning en natural language generation toe.

Gebrek aan ervaring remt toepassing

Drie kwart van de bedrijven gebruikt geen AI en heeft dit ook niet overwogen. Bedrijven die wel over AI hebben nagedacht maar het niet toepassen, noemen vooral gebrek aan ervaring als belangrijkste reden (73 procent). Ook privacyvraagstukken (49 procent) en onduidelijkheid over juridische gevolgen, zoals aansprakelijkheid bij schade (42 procent), spelen een rol.

De cijfers van het CBS zijn voorlopig en kunnen nog worden bijgesteld.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×