Clicky

donderdag 11 december 2025 - 18:12 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSSpoorvervoerRechtbank vernietigt natuurvergunning railterminal Venlo wegens fouten in stikstofberekening

Rechtbank vernietigt natuurvergunning railterminal Venlo wegens fouten in stikstofberekening

VENLO/ROERMOND – De rechtbank Limburg heeft de natuurvergunning voor de railterminal in Venlo vernietigd. Volgens de rechtbank heeft de provincie Limburg bij het verlenen van de vergunning onvoldoende onderzocht of de gebruikte stikstofreductie daadwerkelijk mocht meetellen. Daarmee voldoet het besluit niet aan de wettelijke zorgvuldigheidseisen.

De uitspraak betekent dat de provincie opnieuw moet beoordelen of de railterminal kan worden vergund.

Railterminal zorgt voor verschuiving vracht van weg naar spoor

De terminal, bedoeld voor continentaal en intercontinentaal goederenvervoer, kan dagelijks twaalf treinen van 740 meter ontvangen en verwerkt containerstromen die anders per vrachtwagen zouden worden vervoerd. De exploitant rekende erop dat verschuiving van weg naar spoor zou zorgen voor lagere NOx-emissies: een XXL-goederentrein zou de capaciteit van 56 vrachtwagens vervangen.

Toch was voor de terminal een natuurvergunning vereist, omdat zij relatief dicht bij meerdere Natura 2000-gebieden ligt en stikstofdepositie niet kon worden uitgesloten.

Externe saldering met landbouwbedrijf schiet tekort

Om de extra stikstofuitstoot te compenseren, kocht de exploitant ammoniakrechten van een beëindigd agrarisch bedrijf in de regio. Die zogeheten externe saldering vormt een belangrijk onderdeel van de vergunningaanvraag.

De rechtbank oordeelt echter dat de provincie ten onrechte niet heeft getoetst of het beëindigen van dat landbouwbedrijf al nodig was als passende maatregel voor natuurherstel. Die verplichting volgt uit recente rechtspraak (“Rendac-uitspraak”) van de Raad van State. Zonder zo’n toets mag de saldering niet worden gebruikt.

Bovendien is volgens de rechtbank onvoldoende gemotiveerd dat het agrarische bedrijf op papier nog kon worden hervat zonder eerst zelf een natuurvergunning nodig te hebben. Dat is een voorwaarde om stikstofrechten te mogen inzetten voor saldering.

Vergunning vernietigd wegens onvoldoende onderbouwing

Omdat de provincie geen juiste additionaliteitstoets heeft uitgevoerd en haar besluit onvoldoende heeft gemotiveerd, vernietigt de rechtbank de vergunning. Andere beroepsgronden van de milieuorganisaties konden daardoor onbesproken blijven.

Redelijke termijn overschreden: schadevergoeding

De procedure liep ruim drie jaar en vier maanden. Daarmee is de redelijke termijn overschreden. De Staat moet de twee eisende organisaties elk € 750 schadevergoeding betalen. Ook moet de provincie ruim € 3.500 proceskosten vergoeden.

Wat betekent dit voor de railterminal?

De railterminal mag zonder geldige natuurvergunning niet verder worden uitgebreid of volledig worden benut op basis van de vergunde situatie. De provincie moet een nieuw besluit nemen met een volledig uitgewerkte stikstoftoetsing, inclusief een correcte afweging van de inzet van ammoniakrechten.

Hoger beroep is mogelijk bij de Raad van State. Tot die tijd blijft de vergunning vernietigd.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×