DEN HAAG – De invoering van de Nederlandse vrachtwagenheffing ligt op koers en gaat, zoals gepland, op 1 juli 2026 van start. Dat meldt minister Tieman van Infrastructuur en Waterstaat in de nieuwste halfjaarlijkse voortgangsbrief aan de Tweede Kamer. De heffing vervangt vaste belastingen zoals de motorrijtuigenbelasting en het Eurovignet gedeeltelijk en wordt een variabele belasting per gereden kilometer. De netto-opbrengsten worden gebruikt om de transportsector te verduurzamen.
Realisatie van het heffingssysteem: ‘voorspoedig’
De RDW, ILT, Rijkswaterstaat en het CJIB bouwen het technische en operationele systeem dat nodig is voor de nieuwe heffing. Volgens de minister verlopen de voorbereidingen voorspoedig en blijft er ruimte om systemen uitgebreid te testen vóór de ingangsdatum.
Een belangrijke mijlpaal is de inrichting van de hoofddienstaanbieder, die onder de naam NedLinq straks verplicht elke vrachtwageneigenaar accepteert. NedLinq start in het eerste kwartaal van 2026 met het sluiten van contracten en het uitleveren van boordapparatuur. Daarnaast zijn zes Europese EETS-aanbieders bezig met accreditatie, zodat ondernemers met één apparaat in meerdere landen tol kunnen betalen.
Toezicht via portalen en boetes bij overtreding
Voor handhaving plaatst Rijkswaterstaat portalen die kentekens en boordapparatuur uitlezen. Vrachtwagenhouders die geen contract hebben of met defecte apparatuur rijden, riskeren een boete. De ILT leidt inspecteurs op en ontvangt binnenkort speciale controlevoertuigen.
Een beleidsregel over de hoogte van boetes verschijnt begin 2026. Ook komt er een handhavingsplan dat duidelijk maakt hoe controles worden uitgevoerd.
MRB en Eurovignet wijzigen per 1 juli 2026
Vanaf het eerste volledige belastingtijdvak na 1 juli 2026 betalen vrachtwagens tot 12.000 kilo geen motorrijtuigenbelasting meer, en wordt de MRB voor zwaardere vrachtwagens verlaagd naar het Europees minimum. Het Eurovignet wordt per dezelfde datum beëindigd in Nederland. Voor ritten in Luxemburg en Zweden blijft een Eurovignet wel verplicht.
Grote rol voor subsidies via terugsluis
Tussen 2026 en 2030 wordt ruim € 1,8 miljard uit de opbrengsten van de vrachtwagenheffing ingezet voor verduurzaming. De regeling AanZET voor aanschaf van e-trucks zorgde in 2025 opnieuw voor veel aanvragen; op 27 januari 2026 opent een nieuwe ronde met € 78 miljoen budget. Ook SPriLa (laadinfrastructuur), SWiM (waterstof) en de regeling voor logistieke samenwerking (SiLK) worden uitgebreid gebruikt.
Daarnaast is een online tool gelanceerd om total cost of ownership tussen diesel en zero-emissietrucks te vergelijken.
Communicatiecampagne richting ondernemers
De RDW heeft alle Nederlandse vrachtwageneigenaren inmiddels schriftelijk geïnformeerd over de nieuwe heffing. Vanaf begin 2026 start een grote informatiecampagne om ondernemers te stimuleren tijdig een contract af te sluiten met een toldienstaanbieder. Ook komt er een meertalig klantcontactcentrum.
Vrijstelling voor elektrische trucks tot 4.250 kg
Het ministerie onderzocht of Nederland gegevens met andere landen kan uitwisselen om emissievrije lichte vrachtwagens automatisch vrij te stellen van de heffing. Dat blijkt juridisch en technisch niet mogelijk. Buitenlandse eigenaren moeten zich daarom handmatig online melden bij de RDW om boetes te voorkomen.



