OEGSTGEEST – Transportbedrijf TKW BV uit Oegstgeest heeft zijn eerste volledig elektrische truck in gebruik genomen: een Volvo FM Electric 4×2-trekker. Het voertuig wordt ingezet voor stedelijke bouwlogistiek, een segment waar zero-emissiezones steeds meer de norm worden. De truck werd geleverd door Volvo Group Truck Center in Rijnsburg.
TKW is actief in koeltransport, ADR-vervoer, transport met autolaadkranen en meeneemheftrucks, exceptioneel transport en volumetransport. Het bedrijf heeft negentien Volvo’s in de vloot, waaronder nu de nieuwe elektrische trekker.
Inzet in zero-emissiezones
Volgens algemeen directeur Jorg van Haastregt sluit de aanschaf aan bij strengere milieueisen in stedelijke gebieden. “We rijden elke dag in steden zoals Haarlem, Leiden, Amsterdam en Den Haag. Daar zijn steeds meer milieuzones omgezet naar zero-emissiezones. Als je niet meegaat in die ontwikkeling, kom je straks simpelweg nergens meer binnen”, zegt hij.
TKW rijdt veel voor opdrachtgevers die werken voor overheden. De elektrische truck werd de eerste weken ingezet voor onder meer de renovatie van het Binnenhof en nieuwbouwprojecten op een camping, waarbij emissievrij transport een expliciete eis was.

Keuze voor trekker in plaats van bakwagen
Aanvankelijk overwoog TKW een elektrische bakwagen, maar het werd uiteindelijk een trekker vanwege de bredere inzetbaarheid. Van Haastregt: “De keuze voor Volvo was snel gemaakt. Volvo loopt voorop met elektrische trucks, en we werken al jarenlang goed samen met Volvo Group Truck Center in Rijnsburg. Ze weten precies wat wij willen en de aftersales is uitstekend.”
Overdag rijden, ’s nachts laden
De Volvo FM Electric wordt vooral gebruikt voor leveringen aan bouwprojecten in steden en natuurgebieden, maar ook voor ritten naar particulieren. De truck heeft in de praktijk een actieradius van ongeveer 320 kilometer per dag.

“De truck vertrekt tussen 6.00 en 7.00 uur en komt rond 17.00 of 18.00 uur terug. We hebben dus zo’n twaalf uur laadtijd, dat is ruim voldoende”, aldus Van Haastregt. Op het terrein in Oegstgeest is een laadpaal met twee aansluitingen geplaatst.
Chauffeursinstructie en digitale ondersteuning
Chauffeurs kregen bij aflevering instructie van een Driver Trainer. Belangrijke aandachtspunten zijn onder meer het voorverwarmen van de truck en accu’s tijdens het laden. “Doe je dat niet en rij je koud weg, dan verlies je direct 8% accucapaciteit,” zegt Van Haastregt. Stationair draaien is bij elektrisch rijden niet gewenst: elk onnodig verbruik gaat direct ten koste van de actieradius.
Voor planning en monitoring gebruikt TKW het digitale platform Volvo Connect. Daarmee kunnen verbruik, locatie, bereik en accustatus in realtime worden gevolgd.
Zakelijke voordelen
Klanten reageren positief op de introductie van de elektrische truck. Volgens TKW is er bovendien een sluitende businesscase mogelijk. Van Haastregt: “Met de vrachtwagenheffing die op 1 juli 2026 ingaat, besparen we ongeveer 17 cent per kilometer ten opzichte van een dieseltruck. Dat tikt echt aan.”

Comfort en veiligheid
De lage instap van de Volvo FM is volgens TKW een belangrijk voordeel voor chauffeurs die vaak in- en uitstappen. De truck is voorzien van een Globetrotter-cabine en extra verlichting en flitsers voor beter zicht en veiligheid.
Op de elektrische truck prijkt de tekst ‘Deze is NÓG groener’. Van Haastregt: “Een knipoog naar de groene kleur van ons wagenpark. Deze truck is figuurlijk nog groener en dat willen we op deze manier extra benadrukken.”



