BRUSSEL – Een nieuw rapport van de Europese Commissie laat zien dat verkeersveiligheid in veel EU-lidstaten nog grote gaten kent. Uit het Trendline-project (2022–2025), mede gefinancierd door de EU, blijkt dat bestuurders zich vaak niet aan basisveiligheidsmaatregelen houden. De verzamelde data vormt een belangrijk onderdeel van het Europese verkeersveiligheidskader voor 2021–2030.
Lage snelheidscompliance, vooral in stedelijke gebieden
Uit het onderzoek blijkt dat in veel landen minder dan de helft van de bestuurders zich aan de snelheidslimiet houdt op stedelijke wegen. Juist daar lopen kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers het grootste risico.
Ook op andere veiligheidsindicatoren presteren lidstaten wisselend:
- Gordelgebruik voorin: vaak boven de 95% op autosnelwegen.
- Gordelgebruik achterin: in sommige landen onder de 50%, een duidelijk veiligheidsrisico.
- Kinderzitjes: veel gebruikt, maar regelmatig verkeerd bevestigd of toegepast.
- Motorhelmen: vrijwel volledige naleving in bijna alle lidstaten, al wordt de sluiting niet altijd correct gedragen.
- Fietshelmen: enorme verschillen tussen landen, variërend van minder dan 10% tot meer dan 70%.
- Alcohol in verkeer: 2% overtreders zijn goed voor miljoenen risicovolle ritten
Alcoholtesten op de weg en ritgebaseerde enquêtes laten zien dat ongeveer 98% van de bestuurders binnen de wettelijke limieten blijft. Maar de resterende 2% staat gelijk aan naar schatting vijf miljoen autoritten onder invloed binnen de EU.
Hulpdiensten doorgaans snel ter plaatse
Bij verkeersongevallen met letsel zijn medische diensten gemiddeld binnen 26 minuten ter plaatse; in de helft van de gevallen zelfs binnen 11 minuten.
De Europese Commissie gebruikt deze indicatoren om nationale en Europese verkeersveiligheidsstrategieën te monitoren en aan te scherpen.
Achtergrond
In 2024 kwamen in de Europese Unie 19.940 mensen om het leven bij verkeersongevallen. De EU streeft naar ‘Vision Zero’ in 2050: nul verkeersdoden. De tussentijdse doelstelling is een halvering van het aantal dodelijke slachtoffers in 2030.
Hoewel verkeersveiligheid voornamelijk een nationale verantwoordelijkheid is, werkt de EU aan uniforme regels voor infrastructuur, voertuigen, rijexamens en rijbewijzen, en ondersteunt zij grensoverschrijdende samenwerking en kennisuitwisseling. Ook worden verkeersveiligheidsprojecten financieel ondersteund.



