Clicky

donderdag 11 december 2025 - 11:36 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSSpoorvervoerProRail waarschuwt voor uitgestelde spoorprojecten door gebrek aan budget en personeel

ProRail waarschuwt voor uitgestelde spoorprojecten door gebrek aan budget en personeel

HAARLEM – Spoorbeheerder ProRail slaat alarm over oplopende tekorten aan budget en technisch personeel. Door deze structurele problemen kan een groeiend aantal spoorprojecten niet worden uitgevoerd en verschuift de focus noodgedwongen naar het minimale noodzakelijke onderhoud. Volgens ProRail leidt deze koerswijziging op termijn tot hogere kosten én extra hinder voor reizigers en goederenvervoer.

Projecten in de ijskast

Tijdens een persbijeenkomst in Haarlem lichtte CEO John Voppen toe dat uitbreidings- en vernieuwingsprojecten in de stad voorlopig zijn geschrapt. Voor werkzaamheden waar vervoerders en regionale bestuurders al langer op aandringen, ontbreekt 60 miljoen euro.

“Dat lijkt een besparing”, zegt Voppen, “maar het is in werkelijkheid een verschuiving. De uitgestelde werkzaamheden blijven nodig om het spoor klaar te maken voor de toekomst. We moeten dus later nog eens terugkomen en dat maakt het duurder, zorgt voor meer hinder en vraagt om meer vakmensen, die al schaars zijn op de arbeidsmarkt.” Volgens ProRail speelt deze situatie niet alleen in Haarlem, maar ook op andere belangrijke knooppunten.

Pleidooi voor hogere investeringen

ProRail wijst erop dat de Nederlandse overheid momenteel 1,2 procent van het bbp investeert in infrastructuur, waaronder spoor, wegen en vaarwateren. Dat is volgens de spoorbeheerder onvoldoende om de toekomstige mobiliteitsgroei te kunnen opvangen. Samen met Rijkswaterstaat en de Logistieke Alliantie pleit ProRail voor een verhoging naar minimaal 2 procent. Hiermee moet worden voorkomen dat Nederland dezelfde achterstanden oploopt als Duitsland, waar uitgestelde investeringen inmiddels leiden tot langdurige verstoringen en hoge herstelkosten.

Volgens ProRail zijn extra middelen onder meer nodig voor:

  • de reconstructie van de HSL
  • het mogelijk maken van militair transport over het spoor
  • investeringen in overwegveiligheid
  • het toekomstbestendig maken van de Oude Lijn
  • versnelling van de uitrol van ERTMS

Gat in financiering minimumniveau spoor

Het zogenoemde Basis Kwaliteitsniveau Spoor (BKN) bepaalt het minimumniveau voor veilig, betrouwbaar en toegankelijk spoor. De financiering daarvan kent op dit moment een aanzienlijk tekort, onder meer door stijgende materiaal- en uitvoeringskosten. ProRail heeft met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgesproken dat dit gat wordt aangevuld zodat dit minimumniveau daadwerkelijk kan worden gehaald.

Suïcidepreventie als onderdeel van basisveiligheid

ProRail pleit daarnaast voor structurele investeringen in suïcidepreventie binnen het BKN. Ongeveer een kwart van alle spoorverstoringen hangt samen met suïcides. Met een startbudget voor slimme camera’s en een structurele investering van 2 miljoen euro per jaar wil ProRail gerichte maatregelen kunnen nemen, zoals aanpassingen op risicolocaties.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×