Clicky

woensdag 10 december 2025 - 13:42 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSOpenbaar VervoerOntslag voor GVB-chauffeur die man sloeg en aanreed; transitievergoeding € 31.700

Ontslag voor GVB-chauffeur die man sloeg en aanreed; transitievergoeding € 31.700

AMSTERDAM – De arbeidsovereenkomst van een buschauffeur van GVB wordt per 1 januari 2026 ontbonden. Dat heeft de kantonrechter in Amsterdam bepaald in een procedure tussen GVB Exploitatie B.V. en de chauffeur blijkt uit een vandaag gepubliceerde uitspraak. Aanleiding is een incident op 1 mei 2025 op het Olaf Palmeplein in Amsterdam-Noord, waarbij de chauffeur een man een klap gaf en de man later letsel opliep bij de bus.

Fles tegen bus, klap van chauffeur

De buschauffeur, die sinds 2006 bij GVB in dienst was, stond rond 23.05 uur met zijn bus in de bufferzone op het eindpunt Olaf Palmeplein. Op bewakingsbeelden is te zien hoe een man, die verward en/of onder invloed lijkt, rondloopt met een fles in zijn hand en aan de knoppen van de bus zit.

Na enige tijd draait de man zich om en gooit met kracht de fles tegen de deur van de bus, waarbij de fles uit elkaar spat. De man blijft voor de deur staan. Op dat moment stapt de chauffeur uit en geeft de man direct een klap. Hij probeert ook een tweede klap te geven, die de man afweert. Even later vallen beiden buiten beeld op de grond.

Man raakt gewond bij wegrijden

Na het incident neemt de chauffeur contact op met de meldkamer (CCV) en maakt hij de bus schoon. De man loopt ondertussen weer rond op het station en volgt de chauffeur.

Wanneer de chauffeur daarna wegrijdt uit de bufferzone, loopt de man links naast de bus. Volgens de chauffeur gaf de man een trap tegen de bus en viel hij daarbij. Bij het wegrijden hoorde de chauffeur nogmaals een trap tegen de bus ter hoogte van het achterwiel. De man kwam met zijn voet of been onder de bus terecht en is met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

GVB: geweld en onjuist verhaal

GVB vroeg de kantonrechter om de arbeidsovereenkomst te ontbinden wegens verwijtbaar handelen. Het bedrijf wees op de eigen gedragscode, waarin agressie en geweld tegenover reizigers en derden nadrukkelijk verboden zijn. Volgens GVB was geen sprake van noodweer en heeft de chauffeur zelf bewust de confrontatie gezocht door de busdeur te openen.

Daarnaast rekent GVB het de chauffeur aan dat hij het toegepaste geweld bij de eerste gesprekken ontkende of afzwakte, terwijl de camerabeelden iets anders lieten zien. Ook zou hij onverantwoord hebben gehandeld door weg te rijden zonder zich ervan te vergewissen dat de man op veilige afstand stond, terwijl hij wist dat deze zich agressief gedroeg en al eerder gevallen was.

Chauffeur: overbelast en getriggerd

De chauffeur voerde aan dat hij in zijn bijna twintig jaar bij GVB veel heftige incidenten heeft meegemaakt en dat de situatie op 1 mei 2025 bij hem een reflex van zelfbescherming opriep. Hij wees erop dat bij hem mogelijk sprake is van PTSS-klachten. Volgens hem was zijn reactie geen bewuste agressie, maar een emotionele uitbarsting in een stressvolle situatie.

Ook betwistte hij dat hij bij het wegrijden onverantwoord zou hebben gehandeld: hij moest volgens eigen zeggen doorrijden om de weg niet te blokkeren en had er niet op hoeven rekenen dat de man opnieuw tegen de bus zou schoppen.

Kantonrechter: wel verwijtbaar, niet “ernstig verwijtbaar”

De kantonrechter oordeelt dat GVB de arbeidsovereenkomst mag laten ontbinden op grond van verwijtbaar handelen. De chauffeur zat veilig in een afgesloten bus en koos er zelf voor de deur te openen en de man fysiek te benaderen. Dat is niet de-escalerend, maar bewust geweld gebruiken. Hij had andere middelen kunnen inzetten, zoals de noodknop of direct contact met de meldkamer vanuit de bus.

Hij informeerde zijn werkgever niet meteen volledig en gaf bij het eerste gesprek een lezing die niet klopt met de camerabeelden.

Bij het wegrijden heeft hij onvoldoende gecontroleerd of de man op veilige afstand stond, terwijl hij wist dat die zich vlak naast de bus bevond.

Toch vindt de rechter het gedrag niet zó ernstig verwijtbaar dat de chauffeur géén transitievergoeding meer zou mogen krijgen. Daarbij weegt mee:

  • het lange dienstverband van bijna 19 jaar zonder eerdere ernstige incidenten;
  • de zware belasting van OV-personeel door agressie en geweld van reizigers;
  • dat het gaat om één uitbarsting aan het einde van een avonddienst, zonder bewezen kwade opzet;
  • en dat het toegepaste geweld volgens de rechter niet “excessief” was (één rake klap).

Ontbinding en transitievergoeding

De arbeidsovereenkomst wordt ontbonden per 1 januari 2026. GVB moet de buschauffeur een transitievergoeding van € 31.700,24 bruto betalen.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×