De N99 tussen de Kooybrug en de rotonde bij Van Ewijcksluis is weer volledig open voor verkeer. Rijkswaterstaat combineerde het noodzakelijke asfaltonderhoud met een reeks verkeersveiligheidsmaatregelen. De werkzaamheden werden vorige week afgerond.
Tijdens het werk werd in hoog tempo nieuw asfalt aangebracht. Vrachtwagens reden af en aan en een grote asfalteermachine legde per minuut ruim zes meter nieuw wegdek. Vervolgens zorgden zware walsen voor het verdichten van de nieuwe deklaag. Na het aanbrengen van de belijning en een uithardingstijd van 24 uur kon de weg weer worden vrijgegeven.
Investeringen in veiligere N-wegen
Het project maakt deel uit van een bredere aanpak om rijks-N-wegen veiliger te maken. Sinds 2021 is hiervoor 200 miljoen euro beschikbaar. Met dit budget werden onder meer glasbolreflectoren geplaatst op de N33 en delen van de N57 en N59, en kreeg de N57/N59 een moeilijk overrijdbare rijrichtingscheiding (MORRS) om gevaarlijke inhaalacties te voorkomen.
Aanpassingen op de N99
Rijkswaterstaat paste de N99 op verschillende punten aan:
- De Oostoeverrotonde is opnieuw ingericht en overzichtelijker gemaakt.
- Voor fietsers en voetgangers zijn vluchtheuvels aangelegd.
- Over de hele route is bermverharding geplaatst met grasbetonstenen.
Ook is de maximumsnelheid verlaagd van 100 km/h naar 80 km/h. Volgens verkeersveiligheidsadviseurs Johan Noordhoff en Ester Negenman gebeuren op dit type weg relatief veel (frontale) ongevallen. Een lagere snelheid moet de kans op ernstige crashes aanzienlijk verkleinen.

Zachte berm vergroot risico’s
Een belangrijke aanleiding voor de ingrepen was de slechte staat van de berm langs de N99. Automobilisten die in een zachte berm terechtkomen kunnen schrikken en abrupt terugsturen, wat soms leidt tot een uitwijkmanoeuvre naar de tegenliggende rijstrook.
De nieuwe bermverharding moet dit voorkomen. Volgens Rijkswaterstaat kan circa 80 procent van de automobilisten zich bij een veilige bermsituatie gecontroleerd herstellen.
Rotonde logischer en oversteken veiliger
Uit eerder onderzoek van Rijkswaterstaat bleek dat de oude situatie op de Oostoeverrotonde voor verwarring zorgde. Verkeer richting de Afsluitdijk kon twee rijstroken kiezen, wat onveilige situaties opleverde. Daarnaast moesten fietsers en voetgangers twee rijstroken tegelijk oversteken.
In de nieuwe inrichting zijn beide rijstroken samengevoegd en zijn veiligere oversteekpunten gecreëerd.
Slim combineren van werk
Door onderhoud en veiligheidsmaatregelen in één project te bundelen, bleef de weg maar één keer dicht. Dit is volgens Rijkswaterstaat efficiënter, duurzamer en past binnen de ambitie om in 2050 nul verkeersdoden op rijkswegen te realiseren.



