KOOTWIJKERBROEK – EWAKO Wapeningscentrale heeft zijn complete wagenpark vervangen door drie nieuwe Volvo-trucks. Het gaat om twee Volvo FM 8×2-bakwagens en één Volvo FM 4×2-trekker. De voertuigen zijn geleverd door Harbers Trucks. Het bedrijf kiest daarnaast voor Volvo Connect, een digitaal platform dat inzicht biedt in realtime voertuigdata en wagenparkbeheer.
EWAKO Wapeningscentrale produceert prefab wapeningsconstructies voor bouwprojecten in heel Nederland en verzorgt dagelijks transport naar bouwplaatsen. Bij de oriëntatie op vervanging van het wagenpark onderzocht het bedrijf eerst de inzet van elektrische trucks. Volgens eigenaar Jan van Essen bleek dit voor het huidige type werk nog niet haalbaar, waarna is gekozen voor dieselvoertuigen.
De nieuwe trucks voldoen aan de richtlijnen om tot 2030 in milieuzones en zero-emissiezones te mogen rijden. Eén van de vervangen voertuigen zou op dit moment al niet meer de stad in hebben gemogen. “Met deze trucks kunnen we voorlopig overal terecht, dat geeft rust in de planning”, aldus Van Essen.

Opbouw op maat
De Volvo FM 500 8×2-bakwagens zijn uitgerust met een 23-tonmeter Hiab-autolaadkraan en beschikken over een baklengte van 7,30 meter. De Volvo FM 4×2-trekker wordt ingezet met een oplegger voor het vervoer van lange materialen. Om stilstand te voorkomen heeft het bedrijf een Volvo Blue-onderhoudscontract afgesloten. Het onderhoud vindt jaarlijks plaats tijdens de bouwvak.

Alle trucks zijn voorzien van een dodehoekcamera en het Camera Monitor System, dat traditionele spiegels vervangt. Volgens EWAKO bieden de camerasystemen beter zicht, al was er aanvankelijk enige gewenning bij chauffeurs.
Wagenparkbeheer via Volvo Connect
Met Volvo Connect heeft EWAKO inzicht in onder meer de locatie van voertuigen, planning, rijscores, brandstofverbruik en onderhoudshistorie. Het platform maakt het mogelijk om klanten een track-and-trace-link te sturen en houdt tevens bij in welke milieuzones de trucks worden ingezet. Die informatie moet helpen bij toekomstige keuzes voor aandrijflijnen na 2030.

Levering voor de feestdagen
De levering van de 4×2-trekker vond vlak voor kerst plaats, eerder dan gepland, om een nieuwe chauffeur direct te kunnen inzetten. De verrassing werd onthuld tijdens de eindejaarsborrel van het bedrijf.



