Clicky

dinsdag 25 november 2025 - 14:34 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSNieuw MaterieelTwaalf nieuwe R460 Scania Super trekkers en elektrische 40R voor Rutges Cargo

Twaalf nieuwe R460 Scania Super trekkers en elektrische 40R voor Rutges Cargo

ROZENBURG – Rutges Cargo heeft zijn vloot uitgebreid met dertien nieuwe Scania’s: twaalf Scania R460 Super trekkers en één volledig elektrische Scania 40R. De levering markeert een belangrijke stap in de verdere verduurzaming van de organisatie, die zich de afgelopen jaren ontwikkelde van klassiek transporteur tot fullservice logistiek dienstverlener.

Sinds de verhuizing in 2020 naar de nieuwe hoofdvestiging op Schiphol Logistics Park heeft Rutges Cargo een duidelijke transitie doorgemaakt. “We zijn niet langer alleen een vervoerder, maar een logistiek dienstverlener met een sterke focus op specifieke marktsegmenten”, vertelt directeur-eigenaar Vincent van ’t Schip.

Het bedrijf is actief in vier zogenoemde verticals: Pharma & Healthcare, High Value & High Tech, Aerospace Sensitive en Special Cargo. Van temperatuurgecontroleerde farmaceutische zendingen tot hightech apparatuur en omvangrijke projectladingen – Rutges Cargo biedt voor elk segment een volledig logistiek concept met de nadruk op kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid.

Met 138 trekkende eenheden en bijna 300 kentekens in totaal beschikt Rutges over een modern en veelzijdig wagenpark. Het bedrijf telt, inclusief de flexibele schil, inmiddels zo’n 200 medewerkers, van wie het merendeel Nederlandstalige chauffeurs, passend bij de hoge eisen die de klanten van Rutges stellen aan zorgvuldigheid en communicatie.

De investering in dertien nieuwe Scania’s past in Rutges’ bredere strategie om duurzaamheid te combineren met operationele betrouwbaarheid. De twaalf Scania R460 Super trekkers zijn uitgevoerd als lowdeck-voertuigen, ideaal voor volumetransport met een lage schotelhoogte. “Vrijwel al onze brandstoftrucks zijn lowdeck uitgevoerd”, legt Van ’t Schip uit. “Het zorgt voor maximale laadcapaciteit en efficiëntie in ons type vervoer.”

De elektrische Scania 40R is de tweede batterij-elektrische truck binnen het bedrijf. In tegenstelling tot de eerste, die dedicated rijdt voor één klant, wordt de nieuwe elektrische Scania volledig onder regie van Rutges ingezet. “We willen zelf ervaring opdoen: wat betekent elektrisch rijden voor onze planning, chauffeurs en klanten? Dit is voor ons een echte pilot waarin we zoveel mogelijk praktijkervaring willen opdoen”, aldus Van ’t Schip.

De elektrische trekker is uitgerust met het grootste batterijpakket van Scania, met een geïnstalleerde capaciteit van 624 kWh. Daarmee kan het voertuig in de dagelijkse operatie moeiteloos meedraaien. Twee vaste chauffeurs zijn speciaal door Scania getraind om met de truck te werken. Rutges beschikt op het eigen terrein over een laadinfra die het opladen volledig in eigen beheer mogelijk maakt.

Rutges Cargo staat bekend om zijn innovatieve aanpak, ook buiten de trucks om. Zo zijn vrijwel alle koeltrailers uitgerust met zonnepanelen die energie opwekken voor de koelinstallatie. Op het terrein op Schiphol Logistics Park zijn bovendien aansluitpunten aangebracht waarmee de koeltrailers automatisch overschakelen van diesel naar elektriciteit zodra ze worden afgekoppeld.

“Duurzaamheid is voor ons geen los project, maar een integraal onderdeel van hoe we werken”, zegt Van ’t Schip. “Of het nu gaat om onze elektrische trucks, zonnepanelen of efficiënte laadplanning – elke stap draagt bij aan een schonere, slimmere logistiek.”

Alle nieuwe voertuigen zijn geleverd door Scania Uithoorn, waarmee Rutges al jarenlang samenwerkt. Het onderhoud van de trucks voert Rutges zelf uit in de eigen werkplaats, wat past bij de bedrijfscultuur van controle, kwaliteit en korte lijnen. “Scania combineert voor ons techniek, betrouwbaarheid en ondersteuning. Met deze nieuwe voertuigen kunnen we onze klanten blijven garanderen wat ze van ons gewend zijn: precisie, professionaliteit en innovatie – op wielen”, besluit Van ’t Schip.

- advertentie -VNB LooncheckVNB LooncheckVNB LooncheckVNB Looncheck

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×