Clicky

maandag 24 november 2025 - 14:42 uur
HomeMEER NIEUWSVerder in het nieuwsRDW: Tesla-oproep op X leidt tot overlast – besluit over FSD Supervised...

RDW: Tesla-oproep op X leidt tot overlast – besluit over FSD Supervised op z’n vroegst in februari 2026

ZOETERMEER – De RDW reageert op een bericht van Tesla dat het bedrijf op 22 november op X plaatste over de introductie van Full Self Driving Supervised (FSD Supervised) in Europa. In dat bericht werd de RDW expliciet genoemd en riep Tesla zijn klanten op om de RDW te bedanken en hun enthousiasme kenbaar te maken.

Die oproep heeft geleid tot een grote toestroom aan berichten. De RDW vraagt Tesla-rijders nu met klem dit niet meer te doen, omdat het de klantenservice onnodig belast en geen enkele invloed heeft op de toelatingsprocedure.

Besluitvorming op z’n vroegst februari 2026

Volgens de RDW is er een planning opgesteld met Tesla waarin staat dat de fabrikant naar verwachting in februari 2026 kan aantonen dat FSD Supervised voldoet aan de wettelijke eisen. Pas dan kan de RDW een besluit nemen.
Of die termijn wordt gehaald, is nog onzeker. De RDW benadrukt dat verkeersveiligheid voorop staat en dat de technologie pas wordt toegelaten als de veiligheid overtuigend is aangetoond.

Geen details over lopende aanvragen

De RDW geeft geen inhoudelijke informatie over de aanvraag van Tesla, omdat dit markt- en concurrentiegevoelige informatie betreft. Wel bevestigt de dienst dat het bedrijf en Tesla duidelijk afgesproken hebben welke stappen nodig zijn om tot besluitvorming te komen.

De tweet van Tesla:

Europese procedure voor nieuwe voertuigtechnologie

Omdat FSD Supervised een technologie betreft waarvoor nog geen specifieke wetgeving bestaat, moet Tesla gebruikmaken van een speciale Europese procedure voor markttoelating van nieuwe technologieën.

Die procedure werkt als volgt:

  • Een EU-lidstaat dient namens de fabrikant een aanvraag in bij de Europese Commissie (in dit geval Nederland, via het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat).
  • Een comité met vertegenwoordigers van alle lidstaten stemt over de aanvraag.
  • Bij een meerderheid van stemmen geldt de vrijstelling voor de hele EU.
  • Is er geen meerderheid, dan blijft de vrijstelling alleen in Nederland geldig en kunnen andere landen zelf bepalen of zij deze overnemen.

Voordat een aanvraag mag worden ingediend, moet de fabrikant aantonen dat het systeem voldoet aan de relevante veiligheidsregels. Dat gebeurt via een uitgebreide testprocedure bij de RDW in Zoetermeer, inclusief testen op de openbare weg.

RDW: “Geen contact opnemen over Tesla-bericht”

De RDW bedankt mensen die al een bericht stuurden, maar herhaalt dat contact opnemen geen zin heeft en de procedure ook niet versnelt: “Verkeersveiligheid staat voor ons voorop: toelating is pas mogelijk zodra de veiligheid van het systeem overtuigend is aangetoond.”

De dienst vraagt daarom om de klantenservice niet langer te benaderen over het bericht van Tesla.

- advertentie -VNB LooncheckVNB LooncheckVNB LooncheckVNB Looncheck

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×