BRUSSEL – De EU-lidstaten hebben een politiek akkoord bereikt over een herziening van de Europese regels voor voertuiggewichten en -afmetingen. Het akkoord moet efficiënter, duurzamer en toekomstbestendig wegtransport mogelijk maken, met specifieke voordelen voor zero-emissievoertuigen (ZEV’s) en intermodaal vervoer. De transportsector spreekt van een belangrijke doorbraak na jaren van moeizame onderhandelingen.
Het akkoord werd bereikt door de EU-ambassadeurs in Coreper (het Comité van permanente vertegenwoordigers) op basis van een compromisvoorstel van het Deense EU-voorzitterschap. Transportorganisatie IRU reageert positief.
Belangrijke stap voor efficiënter en groener wegvervoer
Volgens IRU EU-directeur Raluca Marian toont het Deense voorzitterschap “uitzonderlijk leiderschap” door de impasse te doorbreken. “Dit maakt de weg vrij voor een politiek compromis dat de efficiëntie en duurzaamheid van het wegtransport versterkt”, zegt ze.
Het akkoord bevat een aantal langverwachte maatregelen die transporteurs moeten helpen bij het inzetten van nieuwe technologieën en het verhogen van de logistieke efficiëntie:
Betere voorwaarden voor grensoverschrijdend en intermodaal vervoer, met de mogelijkheid om hogere gewichten toe te staan bij grensoverschrijdende ritten met ZEV’s of bij intermodaal transport.
Een duidelijker en consistenter Europees kader voor het European Modular System (EMS), waardoor langere en efficiëntere voertuigcombinaties beter kunnen worden benut waar de infrastructuur dit toelaat.
Een nieuwe crisisclausule, die tijdens noodsituaties tijdelijke flexibiliteit biedt om essentiële supplychains draaiende te houden.
Een van de meest besproken onderdelen is het voorstel om 44 ton toe te staan voor zero-emissietrucks bij grensoverschrijdend vervoer. Volgens de IRU geeft dit transporteurs “het vertrouwen om ZEV’s op grotere schaal in te zetten zonder verlies van laadvermogen of concurrentiekracht”.
Belangrijke stap richting klimaatdoelen
De herziening van de gewichts- en afmetingenrichtlijn moet bijdragen aan de EU-klimaatdoelen, terwijl het de cruciale rol van wegtransport in logistieke ketens bewaart. De nieuwe regels bieden extra flexibiliteit om zero-emissietrucks rendabel te maken en ondersteunen een vlottere overgang naar duurzaam transport.
Volgende fase: ministers en Europees Parlement
De overeengekomen tekst gaat nu naar de EU-transportministers, die de General Approach formeel moeten aannemen. Daarna kunnen de onderhandelingen (trilogen) met het Europees Parlement beginnen, dat een jaar geleden al een eigen standpunt innam.
Marian benadrukt de urgentie: “De decarbonisatiedoelen zijn er al. Onze sector heeft haast. We zijn blij dat de lidstaten inzien dat zij snel moeten handelen om de juiste randvoorwaarden te creëren.”
De IRU roept de Europese ministers op om het proces zonder vertraging voort te zetten en zo snel mogelijk tot een definitieve Europese wetgeving te komen.




