CHATTOGRAM – APM Terminals gaat een nieuwe containerterminal bouwen en exploiteren in de haven van Chattogram (Chittagong), de grootste haven van Bangladesh. De investering bedraagt ruim 550 miljoen dollar en geldt als een van de grootste publiek-private samenwerkingen in het land ooit. Dat hebben de Chittagong Port Authority (CPA), APM Terminals en partner QNS Container Services bevestigd.
Concessie voor 30 jaar
Met de concessieovereenkomst mag APM Terminals de nieuwe Laldia Container Terminal gedurende 30 jaar beheren, met een mogelijke verlenging op basis van prestatiecriteria. Het project is uniek voor Bangladesh: de terminal wordt volledig door de investeerders ontworpen, gefinancierd, gebouwd en geëxploiteerd.
Volgens APM Terminals-CEO Keith Svendsen wordt de terminal van groot belang voor de exportketens van Bangladesh, onder meer in de textiel- en productiesector. “We creëren een veilige en efficiënte terminal die direct bijdraagt aan de economische groei en aan nieuwe werkgelegenheid”, aldus Svendsen.
Grootste Europese investering ooit in Bangladesh
De terminal maakt deel uit van een duurzaamheidsprogramma tussen Denemarken en Bangladesh. Nobelprijswinnaar en Chief Adviser van de regering van Bangladesh Muhammad Yunus noemt de terminal “de eerste groene haven van het land en de grootste Europese directe investering in Bangladesh”.
Ook de Deense minister van Buitenlandse Zaken, Lars Løkke Rasmussen, ziet de investering als een bevestiging van het langdurige partnerschap tussen Denemarken en Bangladesh.
Capaciteit groeit met 800.000 TEU
De terminal moet in 2030 operationeel zijn en voegt ruim 800.000 TEU aan jaarlijkse capaciteit toe. Bovendien kan het nieuwe complex schepen tot 6.000 TEU ontvangen, waar Chattogram momenteel een maximum van circa 2.800 TEU hanteert. Dit moet congestie verminderen en logistieke kosten verlagen.
De Chittagong Port Authority spreekt van “een nieuw hoofdstuk voor de nationale haveninfrastructuur”.
Duurzame technologie
De Laldia Container Terminal wordt uitgerust met:
- volledig elektrische overslagapparatuur
- zonnepanelen op terminalgebouwen
- walstroominstallaties
- systemen met lage uitstoot en minder geluid
Tijdens de bouw ontstaan meer dan 1.000 banen, en ruim 500 structurele functies na de opening. Ook worden opleidings- en stageprogramma’s opgezet om lokaal personeel te trainen.
De terminal moet Bangladesh positioneren als een concurrerende maritieme hub in Zuid-Azië.




