ZWOLLE – Dit jaar vierde groothandel Cotap het 85-jarig jubileum van het familiebedrijf dat een grote diversiteit aan vloeren levert aan Nederlandse retailers en projectinrichters. Een mooie mijlpaal voor een nog steeds dynamisch bedrijf dat letterlijk en figuurlijk in beweging is. Sinds dit jaar wordt, naast het eigen distributievervoer, ook het transport voor Intergamma verzorgd. Het noodzaakte een snelle en adequate opschaling van de bedrijfsvoering en het wagenpark. Dat laatste gebeurde met de hulp van Pacton Trailers uit Ommen.
Oorspronkelijk heeft Cotap de wortels in ‘tapijtstad’ Genemuiden. Dit jaar vond echter eveneens een belangrijke verhuizing plaats naar Zwolle, waar reeds sinds enige jaren de transporttaken waren gesitueerd. Nu bevinden zich daar een nieuw warehouse én kantoren op industrieterrein Hessenpoort. Sinds vijf jaar verzorgde Cotap als vloerengroothandel al het eigen vervoer voor de uitlevering van de eigen producten.
Coördinator Transport Karel Timmerman van Cotap vertelt: “Destijds gingen we van start met vier trucks. Sinds 1 april van dit jaar (2025) verzorgen we echter eveneens het transport voor Intergamma, de organisatie achter de doe-het-zelf formules Gamma en Karwei. Zo vervoeren we producten van het warehouse in Zwolle naar de 389 winkels in Nederland en België. Daartoe moesten we zeer snel opschalen in het wagenpark en naast nieuwe MAN-trucks, hebben we dat voor wat betreft de trailers gedaan met behulp van Pacton uit Ommen. We hebben een serie van 20 nieuwe schuifzeilentrailers aangeschaft. Tijdens de gefaseerde uitlevering van die trailers hebben we via Pacton flexibel trailers gehuurd.”
Sinds 1940
Cotap werd in 1940 in IJsselmuiden opgericht door de broers Jacob en Klaas Bakker. Van biezen matten, stoelzittingen en vloerbedekking ontwikkelde de onderneming zich door de decennia tot het moderne vloerenbedrijf van nu. Met een breed aanbod moderne en duurzame vloeren, van PVC, laminaat, parket, vinyl en tapijt. Duurzaam materieel en werken heeft altijd de aandacht. Dat blijkt ook uit bijvoorbeeld de introductie van Vloerretour, een eigen recycle-initiatief.
Cotap coördineert nu – naast het transport naar de eigen 2.000 vloerendealers – het wekelijkse transport vanaf het warehouse van Intergamma naar elk van de 389 winkels in Nederland en België.
“We werken momenteel met 35 trucks en 44 opleggers, waarvan 20 splinternieuwe van Pacton. De trailerfabrikant waar we eerst op vertrouwden is inmiddels niet meer in bedrijf en zo zijn we bij Pacton gekomen, voor betrouwbaar en kwalitatief maatwerk uit de eigen regio”, zegt Timmerman.
Laaddok
De twintig nieuwe trailers voor Cotap zijn 13,6 meter lang, met een koppelingdruk van 15.000 kg en een asdruk totaal van 27.000 kg. Het chassis is aan de achterzijde speciaal aangepast voor de montage van de onderschuiflaadklep van D’Hollandia, type DH-SM-20 met een hefcapaciteit van 2.000 kg.
Het SAF luchtveerstel omvat drie starre onderhoudsarme assen met schijfremmen, waarbij de achterste as is uitgevoerd met Wabco OptiTurn, inclusief Smartboard. Rondom zijn led-lampen gerealiseerd, inclusief breedtelampen, steellampen en flitslampen. De 28mm dikke hardhouten vloer met stalen omegaprofielen is de achterste 50 cm voorzien van tranenplaat ter bescherming tijdens het inrijden met de heftruck aan het laaddok.
Hoogwaardige schuifzeilen
Er zijn drie Loadlok-rails in de vloer, corresponderend met de rails in het vaste dak. Met een opbergmogelijkheid voor Loadlok-stangen achterin de oplegger. Aan beide zijden bevinden zich drie vrij plaatsbare schuifrongen. De schuifzeilen van hoogwaardig dubbeldraads PVC zeildoek lopen met nylon rollers in de aluminium dakrails. De zeilen kunnen aan de achterzijde horizontaal gespannen worden door een ratel-spanmechanisme en aan de voorzijde door een snel-span-sluiting (Quick Release). Timmerman: “We lossen alles vanaf de zijkant, dus open en dicht maken van schuifzeilen moet vloeiend gaan. Tevens hebben we daarom gekozen voor goede led-verlichting in de trailers.”
Het complete chassis van de nieuwe trailers werd na het laswerk met grit gestraald, daarna geschoopeerd en vervolgens gespoten in tweecomponentenprimer en afgewerkt met tweecomponenten chassislak.
Onder de maatwerk aflevering vallen onder meer huifplankenrekken aan beide zijden, een rvs gereedschapskist links, een Orlaco achteruitrijcamera, zes rongkokers in de kantbalk ter voorbereiding voor een tweede laadvloer, een uittrek-trapje aan achterzijde, voor het asstel zijafscherming volgens EG-regelgeving en in de v-groef van het randprofiel twee keer 19 bindogen, met een capaciteit van 2.500kg (TÜV-gecertificeerd).
Uniform opschalen
Deze zomer werd eveneens een nieuwe huisstijl geïntroduceerd door Cotap. Voor de eigen dealers van de groothandel is er in november, tijdens de InCotap Dealerdagen, dan ook genoeg te zien in het nieuwe hoofdkantoor te Zwolle. Inclusief het fraaie wagenpark met maatwerk Pacton-trailers. Een moment om niet te missen.
Timmerman: “Vooralsnog hebben we, na een enerverende opschaling, onze logistieke operatie goed lopen. Nu wordt het langzamerhand zaak om hier en daar aan de knoppen te draaien voor efficiëntie en optimalisatie. De uniforme trailers van Pacton zijn daarin de komende jaren in ieder geval een vaste waarde.”






