Clicky

donderdag 13 november 2025 - 18:39 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerEuropese wegvervoertarieven stijgen opnieuw: contract- en spotmarkt bewegen gelijk op

Europese wegvervoertarieven stijgen opnieuw: contract- en spotmarkt bewegen gelijk op

BRUSSEL – Zowel de contracttarieven als de spotprijzen voor het Europese wegtransport zijn in het derde kwartaal van 2025 verder gestegen. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde European Road Freight Rate Development Benchmark Report van Upply, Transport Intelligence (Ti) en IRU.

De index voor spotprijzen steeg kwartaal-op-kwartaal met 1,7 punt naar 134,3, terwijl de contracttarieven eveneens met 1,7 punt toenamen tot 134. Beide niveaus liggen hoger dan een jaar geleden.

Economische signalen voorzichtig positief

De lichte stijging van de tarieven wordt volgens de onderzoekers gevoed door meerdere factoren:

  • De Europese detailhandelsvolumes stegen in augustus 2025 met 1,1 procent jaar-op-jaar.
  • De Eurozone PMI voor de industrie klom in augustus naar 50,7, de eerste expansie sinds midden 2022, al zakte deze in september terug naar 49,8.
  • Het Road Freight Sentiment Index steeg in Q3 naar 12,7, het hoogste niveau sinds eind 2023.

Het rapport verwacht een milde opwaartse druk op tarieven door seizoensrestocking richting de feestdagen en een voorzichtige opleving in de industrie.

Kosten nemen toe door tolstijgingen

Hoewel brandstofprijzen in Q3 2025 stabiel bleven, namen de kosten elders toe:

  • Roemenië verhoogde de tol met 17,8%
  • Bulgarije met 7,7%
  • Slowakije met maar liefst 40,9%, inclusief een btw-verhoging

Volgens de IRU wegen de nieuwe toltarieven inmiddels bijna even zwaar door in de kilometerkosten als brandstof.

IRU-directeur Vincent Erard waarschuwt: “Tarieven stijgen nu sneller dan de inflatie, gedreven door structurele kosten en een complexere regelgeving. Tol wordt een dominante kostenpost binnen het EU-wegtransport. Fleet renewal is noodzakelijk, maar vereist duidelijke investeringsprikkels in plaats van extra lasten.”

Capaciteit onder druk door minder trucks en meer faillissementen

De capaciteit in het Europese wegtransport krimpt:

  • In Q3 2025 werden minder dan 32.000 nieuwe trucks geregistreerd – een daling van 39% ten opzichte van Q2.
  • In Duitsland noteerde de transportsector in 2024 de hoogste faillissementsgraad van alle sectoren (14 per 1.000 bedrijven).
  • De teruglopende instroom van voertuigen en het wegvallen van kleinere bedrijven zorgen voor structurele krapte.

Herstel blijft broos en ongelijk verdeeld

Volgens Ti’s Michael Clover laten de stijgende tarieven zien dat de markt geleidelijk herstelt: “De parallelle stijging van contract- en spotprijzen wijst op stabilisatie. Maar het herstel is broos en ongelijk verdeeld. Duitsland blijft achter, terwijl Spanje een sterker momentum toont.”

Ook Upply-CEO Thomas Larrieu ziet een markt in balans, maar met regionale verschillen:
“De convergentie van spot- en contracttarieven duidt op een herijking van de markt. Toch blijft er aanzienlijke volatiliteit tussen landen en routes.”

Vooruitzichten: lichte stijging verwacht

De meerderheid van de marktpartijen (46%) verwacht in Q4 een lichte verdere stijging van de tarieven. Slechts 14% voorziet een daling – het laagste niveau van pessimisme in bijna twee jaar.

Het rapport concludeert dat de Europese wegtransportmarkt zich stabiliseert, maar dat regionale verschillen, hogere kosten en capaciteitsdruk de komende maanden een belangrijke rol blijven spelen.

- advertentie -VNB LooncheckVNB LooncheckVNB LooncheckVNB Looncheck

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×