LONDEN – Scheepsagenten lopen een toenemend risico op juridische geschillen over weekendtoeslagen in havens wanneer onduidelijke instructies van reders en bevrachters blijven leiden tot financiële risico’s. Daarvoor waarschuwt de International Transport Intermediaries Club (ITIC).
Een recent geval dat door ITIC werd behandeld, betrof een meningsverschil tussen een reder en diens lokale agent nadat een reguliere lossing uitliep tot in het weekend. Omdat het werk op zaterdag werd voortgezet, werd volgens de pro forma disbursement account (PDA) een stevedoringtoeslag van 150 procent in rekening gebracht. De reder weigerde de extra kosten te betalen en stelde dat de agent de operatie had moeten uitstellen tot maandag om de hogere weekendtarieven te vermijden.
De kwestie ontstond nadat het schip op donderdag in de haven aankwam, maar pas vrijdag kon afmeren. Door een operationeel probleem liep de lossing uit, waardoor een deel van het werk op zaterdag moest worden uitgevoerd. Uiteindelijk hervatte de bemanning het lossen weer op maandag.
ITIC stelde de scheepsagent in het gelijk. De weekendtoeslagen van 150 procent op zaterdag en 200 procent op zondagen en feestdagen waren duidelijk vermeld in de PDA vóór aankomst van het schip. De reder had bovendien niet aangegeven dat werkzaamheden in het weekend moesten worden vermeden.
Weekendwerk vaak noodzakelijk om ligplaats te behouden
Volgens ITIC-claimsmanager Mark Brattman handelde de agent correct: “In dit geval waren de weekendtarieven expliciet opgenomen in de PDA, en de lossing ging door met goedkeuring van de kapitein. Zonder instructies van de reder om weekendwerk te vermijden, was het redelijk dat de agent doorging om de ligplaats te behouden en de operatie voort te zetten.”
ITIC benadrukte dat de basisloonkosten voor de zaterdagdienst hoe dan ook gemaakt zouden zijn, en dat uitstel van de operatie juist had kunnen leiden tot verlies van ligplaats, extra complicaties en financiële schade. Na tussenkomst van ITIC stemde de reder alsnog in met betaling van alle kosten.
Advies: bevestig kostengevoelige operaties schriftelijk
Brattman waarschuwt dat agenten steeds vaker met dit soort discussies te maken krijgen: “Zelfs als de kosten duidelijk in de PDA zijn vastgelegd, is het beter om vooraf expliciet toestemming te vragen voor weekendwerk of andere kostenverhogende activiteiten, wanneer dat praktisch haalbaar is. Transparante communicatie en een goed vastgelegde administratie blijven de beste bescherming tegen dit soort geschillen.”
De waarschuwing van ITIC komt op een moment dat scheepsagenten kampen met toenemende operationele kosten en steeds krapper wordende winstmarges, waardoor reders meer druk uitoefenen om kosten te besparen.




