BRUSSEL – De internationale wegvervoerorganisatie IRU is een petitie gestart tegen plannen van de Europese Commissie om transportbedrijven te verplichten een vast aandeel zero-emissievrachtwagens aan te schaffen. Volgens de IRU is de sector al volop bezig met verduurzaming, maar moet dat op vrijwillige en haalbare wijze gebeuren.
De Europese Commissie overweegt binnen het kader van de zogeheten ‘Greening Corporate Fleets’-initiatief een wetsvoorstel dat wegvervoerders of hun opdrachtgevers zou dwingen een bepaald percentage elektrische of waterstoftrucks aan te schaffen of in te zetten. De maatregel moet de verkoop van zero-emissievoertuigen door Europese fabrikanten stimuleren.
Volgens de IRU grijpt de Europese Commissie hiermee te ver in. De organisatie benadrukt dat de decarbonisatie van het wegtransport al gaande is, maar dat de overstap pas breed haalbaar is zodra de financiële randvoorwaarden en laadinfrastructuur op orde zijn en de voertuigen geschikt zijn voor de verschillende typen transport.
De petitie, met de titel “Yes to greening, No to mandates”, roept transporteurs, verladers, expediteurs, fabrikanten en distributeurs op om zich uit te spreken tegen verplichte aanschaf van zero-emissietrucks. De IRU benadrukt dat er één vertegenwoordiger per bedrijf kan tekenen om een krachtig gezamenlijk signaal naar Brussel te sturen.
Teken de petitie hier
Met deze actie wil de IRU duidelijk maken dat de transportsector de klimaatdoelen ondersteunt, maar tegen wettelijke dwangmaatregelen is die volgens de organisatie de concurrentiepositie van bedrijven kan verzwakken en de energietransitie juist kan vertragen.



