HAMBURG – Een volledige afsluiting van de Norderelbbrücke bij Hamburg zou de Duitse economie jaarlijks 334 miljoen euro kosten. Dat blijkt uit een onderzoek van de ADAC, dat de gevolgen van een noodafsluiting van de verouderde brug aan de A1 liet doorrekenen. De ruim zestig jaar oude brug verkeert in slechte staat en zorgt nu al voor aanzienlijke verkeersproblemen in het zuiden van Hamburg.
Grootste economische schade in Duitsland
Volgens de studie zou de Norderelbbrücke bij een plotselinge sluiting de hoogste economische schade van alle Duitse bruggen veroorzaken. De brug wordt dagelijks gebruikt door ongeveer 125.000 voertuigen. Bij een afsluiting zou een groot deel van dit verkeer moeten uitwijken naar de toch al overbelaste A7 en het stedelijke wegennet van Hamburg.
Weggebruikers zouden jaarlijks zo’n 150 miljoen extra kilometers moeten afleggen. De tijd die zij kwijt zijn aan omrijden en files zou oplopen tot ongeveer 14 miljoen uur. Alleen al de reistijd tussen Kreuz Hamburg-Südost en het Dreieck Norderelbe zou met 58 minuten toenemen. Dat zou niet alleen leiden tot meer brandstofverbruik en hogere CO₂-uitstoot, maar ook tot extra geluidsoverlast en verkeersopstoppingen in en rond de stad.
8.000 bruggen dringend aan vernieuwing
De ADAC wijst erop dat in het Duitse snelwegennet ongeveer 8.000 bruggen dringend moeten worden vernieuwd of gerenoveerd om te voldoen aan de eisen van het moderne verkeer. Veel van deze bruggen stammen uit de jaren zestig en zeventig en zijn destijds niet ontworpen voor het huidige vrachtverkeer en verkeersvolume. In de afgelopen jaren moesten al meerdere bruggen onverwacht worden afgesloten omdat hun draagkracht niet meer gegarandeerd kon worden.
Oproep tot versnelling van renovaties
Volgens Gerhard Hillebrand, verkeersvoorzitter van de ADAC, moet de Duitse overheid de beschikbare middelen uit het speciale infrastructuurfonds nu versneld inzetten. “Met elk jaar dat ongebruikt voorbijgaat, nemen de risico’s op gevolgschade toe – met zware gevolgen voor automobilisten, omwonenden en de economie,” aldus Hillebrand.
De ADAC liet het onderzoek uitvoeren door PTV Transport Consult GmbH, dat voor vijf grote bruggen mogelijke afsluitscenario’s analyseerde. Naast de Norderelbbrücke gaat het om de Friedrich-Ebert-Brücke op de A565 bij Bonn, de Donaubrücke Sinzing op de A3 bij Regensburg, de Böllinger Talbrücke op de A6 bij Heilbronn en de Agra-Brücke op de B2 in Leipzig.



