DEN HAAG – Vanaf 27 januari 2026 kunnen ondernemers en non-profitorganisaties opnieuw subsidie aanvragen voor de aanschaf of financial lease van volledig emissieloze vrachtwagens. De regeling, beter bekend als AanZET (Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks), krijgt dit keer een budget van 78 miljoen euro, goed voor naar schatting 1.100 nieuwe elektrische trucks.
Groot succes in 2025
De belangstelling voor de regeling blijft onverminderd groot. Bij de vorige openstelling, op 1 oktober 2025, was het beschikbare budget van 30 miljoen euro al binnen 24 uur overtekend. Er kwamen toen aanvragen binnen ter waarde van 36,6 miljoen euro.
Volgens de RAI Vereniging laat dit zien dat transportondernemers volop willen investeren in zero-emissievoertuigen. De regeling stimuleert niet alleen de verduurzaming van het goederenvervoer, maar helpt ook bij het behalen van de klimaatdoelstellingen.
“Als sector staan we klaar om door te pakken met uitstootvrije vrachtwagens,” zegt Jeroen de Liefde, sectiemanager Zware Bedrijfswagens bij RAI Vereniging. “Fabrikanten hebben het aanbod, klanten hebben interesse en de AanZET-regeling helpt daarbij enorm.”
Eerste openstelling in januari, tweede volgt in september
De eerste ronde van de AanZET 2026 opent op 27 januari, met een budget van 78 miljoen euro. Later in het jaar, in september 2026, volgt een tweede openstelling waarvan het budget nog wordt vastgesteld. De middelen voor de subsidieregeling zijn afkomstig uit de terugsluis van de vrachtwagenheffing.
RAI-voorzitter van de sectie Zware Bedrijfswagens Rogier van de Garde noemt het positief dat er ruim budget beschikbaar is: “Ook de verruiming van de aanvraagregels en de mogelijkheid tot uitstel bij langere opbouwtijden sluiten goed aan bij de praktijk. Zulke duidelijke randvoorwaarden maken het voor transportondernemers beter haalbaar om de stap naar elektrisch te zetten.”
Belangrijkste wijzigingen voor 2026
Ten opzichte van de regeling van 2025 gelden enkele verbeteringen:
- Verkoopprijs duidelijker gedefinieerd: voortaan exclusief de opbouw op het bakwagenchassis, zodat prijzen beter vergelijkbaar zijn.
- Nieuw subsidieplafond: via de website van de RVO is de actuele budgetuitputting te volgen.
- Versoepelde aanvraagregeling: op de eerste twee dagen mag één aanvraag worden ingediend voor maximaal twee voertuigen; vanaf dag drie voor maximaal tien voertuigen.
- Ruimere vaststellingsperiode: bedrijven krijgen tot 12 maanden de tijd om de subsidieaanvraag vast te laten stellen, met maximaal 12 maanden extra uitstel bij langere levertijden.
De officiële publicatie met alle details verschijnt binnenkort in de Staatscourant. De Tweede en Eerste Kamer moeten nog instemmen met de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor 2026, waardoor het subsidieplafond nog onder voorbehoud is.



