BRUSSEL – De Europese markt voor bedrijfswagens blijft onder druk staan. In de eerste negen maanden van 2025 daalde het aantal nieuwe registraties van bestelwagens met 8,2 procent en van vrachtwagens met 9,8 procent. Alleen de busmarkt liet een lichte groei zien van 3,6 procent. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van brancheorganisatie ACEA.
Volgens ACEA kampt de sector met een moeizame economische omgeving en ontbrekende randvoorwaarden voor een snellere overstap naar elektrische voertuigen. Hoewel het marktaandeel van elektrisch aangedreven bedrijfswagens toeneemt, blijft de groei nog te traag om de dalende totale registraties te compenseren.
Bestelwagens: vooral daling in Frankrijk en Italië
De registratie van nieuwe bestelwagens in de EU daalde met 8,2 procent. Frankrijk noteerde de scherpste terugval met -8,3%, gevolgd door Italië (-6,1%) en Duitsland (-6%). Spanje was de enige grote markt met groei: daar steeg het aantal nieuwe bestelwagens met 13,3%.
Diesel blijft met een marktaandeel van 81,7% veruit de populairste brandstof, al daalde het aantal nieuwe dieselbussen met 11,4 procent. Elektrische bestelwagens wonnen terrein en bereikten inmiddels een marktaandeel van 10,2%, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar (5,7%).
Vrachtwagens: sterke daling in Duitsland en Frankrijk
Ook de truckmarkt kreeg een klap: het aantal nieuwe registraties daalde met 9,8% tot 225.483 voertuigen. De terugval kwam vooral door een afname van de vraag naar zware trucks (-9%) en middelzware trucks (-13,5%).
Alle grote markten lieten dalingen zien, met Duitsland (-17,9%) en Frankrijk (-13,4%) als grootste verliezers. Ondanks de afname blijft diesel dominant met een marktaandeel van 93,5%. Elektrische trucks winnen wel terrein: hun aandeel steeg naar 3,8%, vooral dankzij sterke groei in Nederland (+192%), Duitsland (+33%) en Frankrijk (+27%).
Bussen: elektrische groei in Duitsland en Scandinavië
De busmarkt vormt de enige uitzondering. In de eerste drie kwartalen van 2025 werden 3,6% meer nieuwe bussen geregistreerd in de EU, goed voor in totaal 28.417 voertuigen.
De grootste groei vond plaats in Polen (+16,9%) en Duitsland (+12,8%). In Zuid-Europa daalden de registraties juist fors: Italië (-16,9%), Spanje (-11,3%) en Frankrijk (-4,5%).
Elektrische bussen zijn in opmars en vormen inmiddels 22,7% van alle nieuwe busregistraties. Duitsland zag het aantal elektrische bussen meer dan verdubbelen (+108%), terwijl Zweden (+684%) en België (+389%) spectaculair groeiden.


 
                                    
