Clicky

vrijdag 31 oktober 2025 - 16:41 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSHavensHavens van Rotterdam en Duisburg bouwen samen verder aan energietransitie

Havens van Rotterdam en Duisburg bouwen samen verder aan energietransitie

ROTTERDAM – De havens van Rotterdam en Duisburg zetten hun nauwe samenwerking voort: Vandaag werd in aanwezigheid van Hendrik Wüst, minister-president van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, een nieuwe intentieverklaring (Letter of Intent – LoI) tussen de havens ondertekend. De twee belangrijke Europese logistieke hubs versterken daarmee hun doel om gezamenlijk duurzame transportcorridors via de vaarwegen en toekomstbestendige initiatieven voor de energietransitie te ontwikkelen. Dit komt ten goede aan de industrie en de logistieke keten tussen en in Rotterdam en Duisburg.

Minister-president van NRW Hendrik Wüst: “De haven van Rotterdam, de grootste zeehaven van Europa, en de haven van Duisburg als grootste binnenhaven ter wereld leveren samen een cruciale bijdrage aan de industriële toekomst van Noordrijn-Westfalen. De havens worden in de toekomst centrale overslagpunten voor waterstof en CO₂ en worden daarmee belangrijke partners op weg naar een klimaatneutrale industrie. Dat de twee havens hun samenwerking intensiveren is goed nieuws voor Noordrijn-Westfalen. De nauwe relatie tussen Rotterdam en Duisburg versterkt het concurrentievermogen van onze economie, maar bovenal ook de veerkracht van onze logistieke ketens. Noordrijn-Westfalen blijft zo een logistiek knooppunt van Europa, zowel voor de energievoorziening als voor de militaire mobiliteit in wederzijdse verdediging.”

Rotterdam en Duisburg vertegenwoordigen dus een sterk, verbonden Europa, in deze tijd van wereldwijde onrust. “De samenwerking van de steden is een signaal van vertrouwen: als we de infrastructuur moderniseren en partnerschappen versterken, maken we ons continent toekomstbestendig – op het gebied van economie, milieu en veiligheid”, aldus Wüst.

Nieuwe focus: CO2-export voor moeilijk te decarboniseren sectoren

Een centrale nieuwe bouwsteen van de samenwerking is de export van CO2. Dit is essentieel voor de moeilijk te decarboniseren sectoren, omdat het zonder sterke havens en efficiënte transportketens niet mogelijk is om de uitstoot van deze sectoren te verminderen door middel van koolstofopvang, -gebruik en -opslag (Carbon Capture, Utilization and Storage; CCUS).

De havens van Rotterdam en Duisburg scheppen zo de voorwaarden voor grensoverschrijdende CCU/CCS-activiteiten, dat wil zeggen het gericht afvangen, opslaan en gebruiken van kooldioxide. Een ander speerpunt van de overeenkomst tussen de twee havens is het versterken van de Rijncorridor als grensoverstijgende, duurzame, logistieke spil.

De Rijncorridor vormt de ruggengraat van de industriële toelevering in Europa en maakt efficiënte, duurzame verbindingen mogelijk tussen productielocaties en internationale markten. Als de belangrijkste vaarweg in Europa zorgt de Rijncorridor voor leveringszekerheid en een sterk concurrentievermogen van vele bedrijven in de hele waardeketen.

Expertise bundelen voor een concurrerende sector

“We staan voor grote uitdagingen die we samen veel sneller, efficiënter en slimmer kunnen aanpakken”, benadrukt duisport-CEO Markus Bangen. “Vooral op het gebied van de energietransitie en duurzame logistiek is het cruciaal dat we onze expertise bundelen en gezamenlijke, grensoverstijgende oplossingen ontwikkelen. Logistiek is een teamsport – en de haven van Rotterdam is onze ideale partner.”

“Op dit moment wordt 13 procent van de Europese energievraag geïmporteerd via Rotterdam”, zegt Boudewijn Siemons, CEO van Havenbedrijf Rotterdam. “Het gaat hierbij nog steeds voornamelijk om fossiele energiebronnen, maar op de lange termijn willen we de invoerhaven van Europa voor hernieuwbare energiebronnen worden.”

De binnenvaart, en dus onze samenwerking met duisport, is van groot belang voor het verdere transport van deze energiebronnen. De vaarweg heeft daarom een sterke lobby nodig en we zijn blij dat minister-president Wüst hier een duidelijk signaal afgeeft met zijn bezoek aan Rotterdam.”

De twee havens hebben in 2022 een intentieverklaring getekend voor de samenwerking op het gebied van spoor- en achterlandontwikkeling, digitalisering en energietransitie. Successen tot nu toe zijn onder andere de samenwerking met de Braziliaanse haven in Pecém voor het transport van groene energie naar Europa, vooruitgang in de samenwerking tussen de digitale port-community-systemen RheinPorts en Portbase en de pilot van het eerste low-carbon-ammoniaktransport tijdens het bezoek van koning Willem-Alexander in november 2023.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×