SÖDERTÄLJE – Scania heeft in het derde kwartaal van 2025 de omzet zien dalen met 3 procent tot €4,13 miljard, tegenover €4,24 miljard een jaar eerder. Ook de aangepaste bedrijfswinst kwam lager uit, met een daling van 26 procent naar €460 miljoen (vorig jaar €620 miljoen). De winstmarge daalde daarmee van 14,7 naar 11,1 procent.
Hoewel de resultaten onder druk stonden, wist de truck- en busfabrikant de verkoop van voertuigen vrijwel stabiel te houden. In totaal werden 21.545 voertuigen geleverd, een daling van slechts 1 procent ten opzichte van vorig jaar. Opvallend was de groei bij elektrische modellen: het aantal uitgeleverde zero-emissievoertuigen verdubbelde naar 159 stuks, tegen 80 in dezelfde periode vorig jaar.
Aan de orderkant noteerde Scania juist een sterke stijging. Het aantal nieuwe bestellingen kwam uit op 20.492 voertuigen, een toename van 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarbij waren 133 orders voor elektrische voertuigen, iets minder dan de 169 in 2024. Volgens Scania is de stijging te danken aan gerichte commerciële acties in belangrijke markten.
De regionale resultaten liepen uiteen. Vooral in Brazilië daalden de truckleveringen scherp door hoge rente, inflatie en importheffingen. Dat werd deels goedgemaakt door hogere leveringen in Europa en Azië. Ondanks de krimp van de totale Europese truckmarkt wist Scania het marktaandeel stabiel te houden op 17,9 procent.
Het bedrijf wijst er verder op dat de resultaten werden gedrukt door valutaschommelingen, een minder gunstige marktmix en de hoge kosten voor de opbouw van de nieuwe industriële hub in China.
“De omgeving blijft onzeker, maar Scania toont veerkracht,” zegt CEO Christian Levin. “De hogere orders bevestigen het vertrouwen van klanten, terwijl we het bedrijf voorbereiden op groei op de lange termijn.”
Met de combinatie van een goed gevulde orderportefeuille en aanhoudende investeringen mikt Scania op versterking van zijn concurrentiekracht, met nadruk op efficiëntieverbetering en een grotere rol voor de Chinese markt.



