DODRECHT – Bas Kooy Transport uit Dordrecht heeft een belangrijke stap gezet richting duurzaam transport. Het bedrijf nam onlangs de eerste Volvo FH Electric 8×2 containerauto met dubbellucht naloopas in Nederland in gebruik. Deze unieke elektrische truck wordt ingezet voor het transport van schroot, metalen en afval. De Volvo FH Electric is geleverd door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus.
Bas Kooy Transport zet de Volvo FH Electric in combinatie met een aanhanger in voor regionaal containertransport. Extra bijzonder: het is de eerste Volvo FH 8×2 Electric met dubbellucht naloopas die in Nederland op de weg is gezet. Dat zorgt voor meer stabiliteit en een betere gewichtsverdeling.
“De ontwikkelingen gaan snel”, zegt Ton Roodenburg, directeur van Bas Kooy Transport. “Het is nu technisch en wettelijk mogelijk om volledig elektrisch te rijden met een totaalgewicht van 50 ton en dan willen wij ook instappen. Een van onze voorwaarden was dat we de elektrische truck met een aanhanger kunnen inzetten zodat we met deze combinatie precies hetzelfde werk doen als met onze dieseltrucks.”
‘Een elektrische truck rijdt fantastisch’
De Volvo FH Electric is rijk uitgerust met een Aero Globetrotter-cabine, extra verlichting en alle moderne comfort- en veiligheidsopties. Roodenburg: “We hebben geprobeerd om een truck neer te zetten waar je als chauffeur graag mee wilt rijden. Ik heb het zelf ook al even mogen ervaren: een elektrische truck rijdt echt fantastisch. De techniek, de stilte en het directe vermogen maken elektrisch rijden heel bijzonder. We investeren graag in het vakmanschap van onze chauffeurs en deze truck is voor iedereen een kans om ervaring op te doen met nieuwe techniek. Elektrisch vraagt een andere manier van denken en rijden: alles wat je met je rechtervoet te veel doet, heeft gevolgen voor de actieradius. Je kan als chauffeur echt je vakmanschap laten zien en dat maakt het ook uitdagend. Chauffeur Marcel gaat als eerste met de truck op pad en heeft er veel zin in.”
Slim opladen: onderweg en op de vestiging
De Volvo FH Electric wordt zowel bij de vestiging als onderweg opgeladen. “Onze chauffeur vertrekt ’s ochtends rond vijf uur”, legt Roodenburg uit. “Tussen elf en twaalf uur stopt hij onderweg voor zijn pauze en om te laden bij een openbare laadpaal. Bij terugkomst in de middag gaat de truck weer aan de lader op ons eigen terrein, zodat hij de volgende ochtend volledig opgeladen klaarstaat. Op deze manier kunnen we de truck inpassen zonder dat dit grote effecten heeft op de planning.”
Van levering tot training: alles onder één dak
De levering van de Volvo FH Electric is een samenwerking tussen Bas Kooy Transport en Bluekens Truck en Bus. “Sinds een paar jaar hebben we weer Volvo-trucks in de vloot en de samenwerking met Bluekens Truck en Bus bevalt ons heel goed. De accountmanager denkt met ons mee, begrijpt wat voor ons belangrijk is en ook de service van Bluekens Truck en Bus Middelharnis is perfect. De werkplaats weet precies wat er speelt en is heel oplossingsgericht. Toen we bij de opbouw van de truck tegen een technisch issue aanliepen, hadden ze direct een goede oplossing klaar. Ook het onderhoud gaan ze voor ons doen: voor de elektrische truck hebben we een full-service onderhoudscontract afgesloten. Bluekens EV heeft bovendien de aanleg en aansluitingen van de laadpaal verzorgd en ook de laadpas geleverd. De administratie en facturatie lopen via Bluekens, dus daar hebben wij geen omkijken naar. Tot slot biedt Bluekens ondersteuning met een Driver Trainer die gespecialiseerd is in elektrische voertuigen. Zo kunnen chauffeurs optimaal leren omgaan met de nieuwe techniek.”
Bas Kooy Transport is specialist in het transport van schroot, metalen en afval. Het beschikt over een modern wagenpark met 32 trucks, waarvan 26 haakarmauto’s en zes trekkers.
“We zijn een dochteronderneming van de Jansen Recycling Group, een organisatie die veel waarde hecht aan duurzaamheid en CO₂-reductie. Wij werken met een jong wagenpark met een gemiddelde leeftijd van vier jaar en leggen hierbij de nadruk op veiligheid en zuinig rijden. We volgen de ontwikkelingen in elektrisch vervoer al langer op de voet. We hoeven niet per se de pionier te zijn, maar we willen wel graag early adopter zijn als de techniek er klaar voor is en je ook de businesscase rond kunt rekenen. En dat moment is nu.”







