Clicky

dinsdag 28 oktober 2025 - 14:39 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWeer & VerkeerRijkswaterstaat vervangt verkeerssignalering A1 tussen Muiderberg en Eemnes

Rijkswaterstaat vervangt verkeerssignalering A1 tussen Muiderberg en Eemnes

MUIDERBERG/EEMNES – Rijkswaterstaat is begonnen met de vervanging van duizenden verouderde wegkantsystemen voor verkeerssignalering op de A1. Tussen de knooppunten Muiderberg en Eemnes wordt van 13 oktober tot en met 7 november 2025 gewerkt aan de installatie van een nieuwe generatie intelligente systemen.

Nachtelijke afsluitingen

Om de werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren, wordt het traject van 12 kilometer doordeweeks tussen 21.00 en 5.00 uur gedeeltelijk afgesloten. Per week wordt circa 3 kilometer aangepakt, zodat het hele project in vier weken wordt afgerond. Omdat sommige portalen met matrixborden beide rijrichtingen beslaan, zijn afsluitingen in beide richtingen noodzakelijk.

Overdag blijft de A1 open, maar gelden aanvullende verkeersmaatregelen, zoals:

  • snelheidsbeperking tot 70 km/u
  • inzet van tekstkarren, kegelploegen en een botsabsorber
  • continu geopende spitsstrook

Waarom vervanging nodig is

Veel van de huidige systemen stammen nog uit de jaren negentig en zijn technisch en functioneel verouderd. Het onderhoud is bovendien complex omdat hard- en software afkomstig zijn van verschillende leveranciers.

De nieuwe systemen brengen meerdere voordelen met zich mee:

  • standaardisatie, waardoor onderhoud en beheer efficiënter worden
  • stabielere en betrouwbaardere verbindingen via glasvezel in plaats van koper
  • vervanging van halogeenlampen door energiezuinige led-signaalgevers
  • mogelijkheden voor beheer en storingsoplossing op afstand

Daarnaast zijn de installaties voorbereid op communicatie met in-car systemen, een belangrijke stap richting toekomstgerichte verkeerssturing.

Richting slimme infrastructuur

Sinds 2014 zijn prototypes uitgebreid getest op onder meer hitte, trilling en elektromagnetische straling. Waar de oude systemen vooral afhankelijk waren van lussen in het wegdek, kunnen de nieuwe kasten straks ook gebruikmaken van data uit voertuigen en apps. Dat maakt het mogelijk om verkeersstromen nauwkeuriger te volgen en sneller op incidenten te reageren, ook op locaties zonder detectielussen.

Met de vervanging van de verkeerssignalering investeert Rijkswaterstaat niet alleen in onderhoud, maar ook in de verdere ontwikkeling van een digitale, slimme infrastructuur.

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×