ROTTERDAM – De overslag in de haven van Rotterdam is in de eerste negen maanden van 2025 uitgekomen op 320,2 miljoen ton. Dat is een daling van 2,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen 328,9 miljoen ton werd overgeslagen. Vooral minder overslag van ijzererts en minerale olieproducten drukten de volumes. Daarentegen groeide de overslag van agribulk, ruwe olie, LNG en containers (in TEU’s).
Boudewijn Siemons, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam: “Hoewel de totale overslag in de eerste negen maanden van dit jaar een lichte daling laat zien, bevestigen de ontwikkelingen in onder meer de containeroverslag en de overslag van hernieuwbare brandstoffen de veerkracht en strategische waarde van de Rotterdamse haven. Tegelijkertijd staat de Europese industrie nog steeds onder enorme druk, wat de noodzaak onderstreept om gezamenlijk te blijven investeren in innovatie, verduurzaming en logistieke efficiëntie.”
Droog massagoed
De overslag van droog massagoed daalde met 5,6 procent. Vooral de overslag van ijzererts en schroot liep sterk terug met 12,7 procent (-2,9 miljoen ton), als gevolg van de aanhoudende daling van de Duitse staalproductie. De overslag van kolen daalde met 5,3 procent door een lagere vraag naar cokeskolen in de staalindustrie. De inzet van energiekolen in Nederland en Duitsland steeg daarentegen, met name in het eerste kwartaal van 2025, door hogere energievraag die niet volledig kon worden opgevangen door zon- en windenergie.
Het segment agribulk liet een forse groei zien van 16,8 procent, mede dankzij de ingebruikname van een nieuwe droge bulkterminal in Rotterdam. Overig droog massagoed daalde met 7,2 procent door de beperkte vraag naar grondstoffen vanuit de industrie.
Nat massagoed
De overslag van nat massagoed daalde met 3,4 procent naar 146,4 miljoen ton. Vooral de overslag van minerale olieproducten liep terug met 7,3 miljoen ton (-17,2 procent). Dit kwam door de ongunstige marktomstandigheden (‘backwardation’), waardoor opslag minder aantrekkelijk is.
De chemische industrie in Europa liet geen herstel zien, waardoor de overslag van overig nat massagoed afnam met 1,1 miljoen ton (-4,1 procent). Binnen dit segment nam de overslag van hernieuwbare brandstoffen echter toe, onder meer door meer ethanol en SAF (Sustainable Aviation Fuel).
De overslag van ruwe olie en LNG liet juist een stijging zien. LNG nam met 14,9 procent toe doordat Europese gasvoorraden verder zijn aangevuld. Daarnaast verbeterden de raffinagemarges in het derde kwartaal, mede door aanvallen op Russische raffinaderijen en een laag dieselvoorraadniveau in Noordwest-Europa.
Containers en breakbulk
De containeroverslag groeide in de eerste negen maanden met 3,0 procent naar 10,7 miljoen TEU. In tonnage was er echter een lichte daling van 0,6 procent. Dit komt door een disbalans tussen import en export, waardoor er meer lege containers worden verwerkt. Vooral de automotive- en chemiesector hebben nog altijd te lijden onder de zwakke Europese concurrentiepositie.
Op de Azië–Europa-route steeg de overslag in de afgelopen negen maanden met 8,8 procent. De Trans-Atlantische route groeide zelfs met 14,6 procent, mede door nieuwe vaarschema’s die Rotterdam begin dit jaar extra diensten opleverden.
De breakbulksector groeide licht met 0,2 procent naar 24,0 miljoen ton. De RoRo-overslag bleef nagenoeg stabiel (-0,1 procent), al zijn er in de laatste zes maanden voorzichtige tekenen van herstel in de handel met het Verenigd Koninkrijk. Overig stukgoed groeide met 1,1 procent naar 4,6 miljoen ton, onder meer door de overslag van monopiles voor offshore wind, stalen buizen voor het Porthos-project en meer staalplaten voor de offshore-industrie.




