Clicky

maandag 27 oktober 2025 - 15:52 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerWereldprimeur: Elektrische vrachtwagen laadt op tijdens het rijden op Franse A10

Wereldprimeur: Elektrische vrachtwagen laadt op tijdens het rijden op Franse A10

PARIJS – Op de Franse snelweg A10 bij Angervilliers (Essonne), ten zuidwesten van Parijs, heeft woensdag 22 oktober voor het eerst een elektrische vrachtwagen tijdens het rijden draadloos kunnen opladen. Het gaat om een wereldprimeur: de eerste autosnelweg die in de praktijk is uitgerust met dynamische inductielaadtechniek.

Onder het wegdek van een traject van 1,5 kilometer zijn 900 koperen spoelen geïnstalleerd. Deze zijn aangesloten op het elektriciteitsnet en wekken een elektromagnetisch veld op dat energie overdraagt aan voertuigen die met ontvangers zijn uitgerust. In de praktijk betekent dit dat een vrachtwagen, bus, bestelwagen of personenauto zijn accu kan bijladen tijdens het rijden.

Testen in de praktijk

Het project, met de naam ‘Charge as you drive’, wordt uitgevoerd door een consortium onder leiding van VINCI Autoroutes in samenwerking met Electreon, VINCI Construction, de Université Gustave Eiffel en Hutchinson. Het project wordt ondersteund door Bpifrance en maakt deel uit van een bredere Europese ontwikkeling van zogenoemde Electric Road Systems (ERS).

Na laboratoriumtesten en proeven op afgesloten testterreinen zijn nu de eerste testritten met prototypes op de A10 gestart. De resultaten zijn volgens de betrokken partijen veelbelovend: er worden vermogens tot 300 kW piek en gemiddeld 200 kW overgedragen. Voor vrachtwagens betekent dit ongeveer één extra kilometer actieradius per gereden kilometer; voor lichte voertuigen kan dit oplopen tot drie kilometer.

Minder grote batterijen nodig

De technologie kan, mits grootschalig uitgerold, de elektrificatie van zwaar wegvervoer aanzienlijk versnellen. Omdat voertuigen onderweg kunnen bijladen, kan de batterijcapaciteit kleiner worden uitgevoerd. Dat maakt voertuigen goedkoper, lichter en efficiënter, terwijl stilstandstijd voor opladen wordt vermeden. Daarnaast vermindert het gebruik van schaarse grondstoffen die nodig zijn voor batterijproductie, wat een positief effect heeft op de milieu-impact.

Belang voor de transportsector

Het wegtransport is in Frankrijk verantwoordelijk voor 95 procent van de mobiliteit en circa een derde van de uitstoot van broeikasgassen. De betrokken partners benadrukken dat dynamisch opladen per inductie een belangrijke stap kan zijn in de verduurzaming van de sector, met zowel operationele als ecologische voordelen.

De komende maanden worden de praktijktesten met de vier prototypes – vrachtwagen, bus, bestelwagen en personenauto – voortgezet. Daarmee gaat het project een nieuwe fase in, gericht op de verdere ontwikkeling en mogelijke grootschalige toepassing van de technologie.

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×