Clicky

vrijdag 24 oktober 2025 - 14:39 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSLuchtvaartEASA: SAF-gebruik in EU nog beperkt, maar productiecapaciteit groeit richting 2030

EASA: SAF-gebruik in EU nog beperkt, maar productiecapaciteit groeit richting 2030

KEULEN – In 2024 bestond slechts 0,6 procent van alle vliegtuigbrandstof die op EU-luchthavens werd geleverd uit Sustainable Aviation Fuels (SAF). Dat blijkt uit het eerste ReFuelEU Aviation Annual Technical Report van het Europese luchtvaartagentschap EASA. Dit kwam neer op 193 kiloton SAF, goed voor een besparing van circa 714 kiloton CO₂-uitstoot – vergelijkbaar met zo’n 10.000 vluchten tussen Madrid en Parijs.

Hoewel in totaal 25 brandstofleveranciers SAF leverden aan 33 luchthavens in 12 EU-lidstaten, bleef de markt sterk geconcentreerd: 99 procent van de leveringen vond plaats in Frankrijk, Nederland, Spanje, Zweden en Duitsland. Schiphol en de Parijse luchthavens namen samen het grootste aandeel voor hun rekening.

Prijsverschil groot

Het rapport bevestigt dat SAF nog altijd veel duurder is dan fossiele kerosine. In 2024 bedroeg de gemiddelde prijs van SAF €2.085 per ton, tegenover €734 per ton voor conventionele vliegtuigbrandstof.

Verschillende luchtvaartmaatschappijen gaven aan dat zij in de praktijk vaak nog hogere tarieven betaalden, mede door extra kosten en een gebrek aan transparantie in contracten.

Productiecapaciteit groeit, maar synthetische brandstoffen blijven achter

EASA onderzocht ook de toekomstige productiecapaciteit van SAF in de EU. Bij een realistisch scenario zou de EU in 2030 circa 3,6 miljoen ton per jaar kunnen produceren. Dat is voldoende om het Europese doel van 6 procent SAF-bijmenging in 2030 te halen. Bij een optimistisch scenario kan dit oplopen tot 5,2 miljoen ton.

Daarbij moet wel worden opgemerkt dat bijna alle huidige SAF bestaat uit biobrandstoffen uit gebruikte frituurolie (81 procent) en dierlijk vet (17 procent). Synthetische kerosine – essentieel voor de lange termijn – was in 2024 nog volledig afwezig in de Europese brandstofmix.

Afhankelijk van import

Opvallend is dat 69 procent van de SAF-grondstoffen in 2024 van buiten de EU kwam, met China (38 procent) en Maleisië (12 procent) als grootste leveranciers. Finland was binnen de EU de grootste producent (10 procent). Ondanks groeiende binnenlandse productie bleef de EU voor ruim 40 procent afhankelijk van import.

Rapport als nulmeting

Volgens Maria Rueda, directeur Safety Management, Sustainability and Global Outreach van EASA, markeert dit rapport een belangrijk startpunt: “De EU heeft met deze nulmeting de eerste stap gezet. Er is nu een functionerend rapportagesysteem, en we zien dat de eerste leveringen plaatsvinden in meerdere lidstaten. Dit vormt een belangrijke benchmark voor onze toekomstige duurzaamheidsinspanningen.”

Vanaf 2025 geldt een verplichte doelstelling van 2 procent SAF-bijmenging voor luchtvaartbrandstof op grote Europese luchthavens.

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×