PFUNGSTADT – Bij een grootschalige controle van het vracht- en personenvervoer op de A67 bij Pfungstadt (Duitsland) zijn woensdag negen voertuigen direct stilgezet. De politie stelde in totaal 26 overtredingen vast bij 38 gecontroleerde voertuigen. Aan veiligheidsdiensten en instanties werd ruim €12.000 aan borgsommen geïnd voor lopende procedures.
De inspectie werd uitgevoerd door de verkeerspolitie van Zuid-Hessen in samenwerking met collega’s uit Beieren, Baden-Württemberg, Rijnland-Palts, het Bundesamt für Logistik und Mobilität, het Regierungspräsidium Darmstadt en een ladingveiligheidsexpert. Het zwaartepunt lag bij zware voertuigen en transporteurs die in Europees transitverkeer actief zijn.
Overtredingen
Autotransporter met overbelading: Een Oost-Europees transportbedrijf reed met negen auto’s op de trailer, waardoor de maximale hoogte (4 meter) en lengte (18,75 meter) fors werden overschreden. Pas na het uitladen van twee auto’s mocht het voertuig verder. Het bedrijf hangt een boete van €3.500 boven het hoofd.
Defecte aanhanger: Bij een andere Oost-Europese voertuigtransporter waren scheuren in de aanhangkoppeling zichtbaar. De verbinding had ieder moment kunnen afbreken. Bovendien waren de voertuigen onvoldoende vastgezet. Ook dit bedrijf riskeert een boete van meer dan €2.000.
Versleten banden: Bij een vrachtwagencombinatie bleken de voorasbanden zodanig beschadigd dat pas na vervanging door een mobiele bandendienst de rit kon worden hervat.
Manipulatie rijtijden: Een chauffeur uit de regio Groß-Gerau reed met ondeugdelijke verlichting, scheuren in de voorruit en slecht gezekerde lading. Daarnaast bleek hij in meer dan 40 gevallen zijn chauffeurskaart niet in de tachograaf te hebben gestoken om rij- en rusttijden te verhullen.
Te hoge lading: Een andere combinatie bleek te hoog beladen. Bovendien was het dak van de trailer beschadigd en de lading niet goed gezekerd. De chauffeur had daarnaast de dag ervoor met een valse bestuurderskaart gereden. Hiervoor werd direct €5.500 aan zekerheidstelling geïnd.
Resultaat
In negen gevallen mocht de rit pas worden hervat nadat de gebreken waren verholpen of de lading was aangepast. De politie benadrukt dat de risico’s bij vrachtwagenongevallen groot zijn en dat dergelijke controles daarom essentieel zijn.




